Wednesday 31 August 2011

(M/S 123)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MOHD FAIZ BIN IBRAHIM (10BI01141) (SMSU 5C) 


Pendapat ketiga : jika barang yang dibeli dibayar dengan harga barang yang dijual ini dibolehkan, akan tetapi jika bayaran dibuat melebihi daripada harga barang dan perkhidmatan maka tidak diharuskan, berdasarkan daripada perbelanjaan dan perkhidmatan dengan penilaian, pakar mempersetujui dengan apa yang dipersetujui oleh perbank syariah bank al-rajhi. 

Ada pun dengan penambahan keatas demikian: saya membezakan kerana dalam keadaan ini bank diharuskan mengambil nilai cas perkhidmatan keatas seseorang berdasarkan keatas khidmat yang ditawarkan keatas orang tersebut. Seandainya seseorang tidak membuat sebarang pengeluaran dari bank, bank tidak seharusnya mengenakan sebarang cas tambahan. Ini kerana wujudnya bank adalah memberi pinjaman, dan bukannya mengumpul hutang dan penyewaan dan pajakkan, untuk bank mengelakkan dari timbulnya riba. 


3. Yuran perkhidmatan kad caj untuk membeli barang-barang 

a) Penjelasan : pengeluar kad telah menetapkan keatas pemegang untuk membayar jumlah yang ditetapkan atau nisbah tertentu daripada harga barang setiap pembelian atau khidmat yang diterima direkodkan di dalam kad, dan telah wujud dalam syarat, maka dengan itu pengeluar kad telah mensyaratkan kepada pembeli membayar 1% setiap harga barang yang dibeli di dalam kad, maka pembeli barang dengan harga 1000 dinar contohnya, wajib keatasnya membayar kepada pengeluar kad jumlah 1000+1%= 1010 dinar,dan adalah jumlah awal adalah nilai pembeli, dan jumlah kedua pembeli membuat pembelian. 

b) Dan telah mengambil pandangan badan syariah oleh Kuwait Finace House, dan Hasan Al-Jawahiri.

sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: