Monday 22 August 2011

(M/S 114)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMMAD SYAFIQ YADIY BIN HASNOL YADIY (09BI01095) (SMSU 5B)

2. Tanggungjawab Peniaga : adalah terhad tanggungjawab peniaga kepada bank adalah seperti yg berikut :

a) mempamerkan logo kad ditempatnya. 

b) menerima semua kad kecuali yang rosak atau tamat tempoh, atau yang disenarai hitamkan. 

c) Tidak menuntut kepada pemegang kad, harga barangan dan diskaun yang telah dipersetujui dengan pendahuluan bayaran. 


c) Hubungan diantara pemegang kad dan peniaga : 

1. Tanggungjawab peniaga terhadap pemegang kad : untuk tidak menghadkan nilai tuntutan. 

2. Tanggungjawab pemegang kad kepada peniaga : untuk tidak menghadkan nilai kredit melebihi limit kad.  


5. Hukum Syarie Untuk Kad Kredit :

a) adalah suatu pemindahan : 

1. Adalah pandangan ulama moden : Dr Wahba Zuhayli, Dr Abdullah bin muni’, dan Dr Rafiq Al-Masri, dan saya (pengarang) mengikut pandangan Kumpulan Dallah Al Baraka. 

2. Gambarannya : pemegang kad itu membeli dari peniaga barang, dia mestilah mengetahui harga barang terlebih dahulu, jika tidak, dia hendaklah merujuk harga barang-barang kepada pengeluar kad, yang - iaitu, seorang pembawa - membawa pengesahan yang utama terlebih dahulu daripada penukar sumber harga untuk membelinya, dan sebagainya berdasarkan pemberian kontrak dengan kad dan menyerahkannya kepadanya; sekali gus menamatkan permintaan harga barang bagi pemegang kad. 

3. Perbincangan pandangan ini : dalam rukun penukaran ialah: orang yang dialihkan - iaitu :........


sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: