Monday 1 August 2011

(M/S 93)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : SYIFAA BINTI SOPIAN  (09BI01206) (SMSU 5A) 


Keuntungan ialah hasil yang diperolehi dan mesti diketahui syaratnya serta harus memberi tahu benda yang telah diputuskan nisbahnya, contohnya 2% dari harga jualan. 


6) Murabaha Al-Amir Bissyirak :

a) Takrifnya : keuntungan daripada barangan yang dijual ialah meminta seseorang yang lain menjual barang yang telah ditentukan dinyatakan sifatnya dan membeli barang itu maka si penjual mendapat keuntungan daripadanya.[1]

b) Keperluan : dalam menjual beli ada keuntungan, seseorang yang mempunyai perbezaan kebijaksanaan dan pengalaman, dari hasil perbezaan pengalaman dan kebijaksanaan memerlukan bantuan daripada orang yang lebih mengetahui supaya membantu mereka yang tidak berpengalaman. Dan gambaran bantuan ini adalah seperti : seseorang itu membeli apa yang dikehendakinya kemudiannya dia akan membeli semula dan ia akan mendapat keuntungan daripada hasil jualan itu, begitulah cara untuk bermuamalat berdasarkan pengetahuan para fuqaha’ terdahulu.[2]

c) Pembahagian dan hukumnya kita boleh lihat melalui carta keuntungan barang jualan seperti berikut : 


..........sambungan di entry post yang akan datang.......




____________________________
[1] Murobbahah al-amru bisyira’ muamalah khadimah zikruha al imam Syafie fi kitab al-Umm 33/3 wazikruha almalikiah fi kitabihim, unzur al zakhirah lilqurbi 17/5. 
[2] Unzur : almakhorij fi alhill li Muhammmad bin al Hasan. m/s 37 dan 127. Wamabsuth lisarkhi 30/237. Wa mukhadimah al mamuhaddat alibni rasyid 3/ 198 wahuwa masbuq ma’a al mudawwinah. Wa zhakhirah lilkhurfi 5/16-17. Wa al am lil syafie 3/39. Wa iqlam al muaqiin a’an rabbilalamin alibni qim al juziah 4/29. Wakhoiriha.


No comments: