Saturday 6 August 2011

(M/S 98)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : ZUHAIRAH BINTI MUSTAPHA ( 09BI01005) (SMSU 5A)


Gambaran keempat : perintah seseorang beli barangan tertentu. Sesungguhnya permintaan membeli dengan harga yang tertangguh- iaitu : ansuran – mendapat keuntungan dengan jumlah tertentu. 

Dan hukum, daripada gambaran ini jelas seperti apa yang telah dibincangkan seperti berikut : 

Kebiasannya jual beli itu dengan apa yang dibeli yang diperintahkan dalam pembelian, berdasarkan janji yang dibuat olehnya, kerana memenuhi kewajipan janji yang wajib dan dikehendaki oleh hakim. Dan kebiasaannya beli yang ditetapkan dalam pembelian tersebut, berdasarkan janji yang dibuat olehnya kerana memenuhi kewajipan janji yang wajib dan dikehendaki oleh hakim 

Dan Sesungguhnya keuntungan dalam urusan-urusan dengan pembelian sama ada dalam jumlah potongan atau peratusan (diskaun), ansuran ke atas harga jualan diharuskan, kerana jual secara ansuran dibenarkan. Sebagaimana yang telah diperuntukkan jualan secara ansuran. 

d ) Mempercepatkan bayaran ansuran sebahagian daripada hutang : Sesungguhnya gugur sebahagian daripada hutang terhadap pemiutang, disisi fuqaha menyelesaikan masalah (dha’ wata’jjal), dan adalah kadang kala diistilahkan (solaha al isqat) atau ( solaha al ibra’) atau (solaha al hatitoh). 

Hukumnya : perselisihan fuqaha menyelesaikan sesuatu daripada hutang, adalah seperti berikut : 

- Menurut Mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali [1] bahawa ia tidak harus membatalkan sebahagian daripada hutang. Dan dipetik daripada itu : 

= Diriwayatkan oleh Miqdad Bin Aswad berkata : lelaki itu meminjam seratus dinar, Kemudian keluar saham, pada zaman kebangkitan, rasulullah s.a.w berkata lagi, “ paling tinggi sembilan puluh dinar dan paling rendah sepuluh dinar. 


__________________________
[1] Asnaa Al-Mutalib216/2 Walrazqhani Ala Khalil, 6/3,Walbahru Alraiq 259/7, Washarhu Muntaha Al- Iradat260/2.

sambungan di entry post yang akan datang.......


No comments: