Friday 5 August 2011

(M/S 97)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NURUL ATIQAH BINTI ALI (09BI01041) (SMSU 5A) 


Surah al-saff ayat 2-3 : 

(Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu menyatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan ? * ( itu ) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.) Dan dirinya perlu komited pada janji, maka mesti memenuhinya. 

- Mazhab Jumhur Fuqaha’ Maliki berpendapat bahawa janji adalah mengikat, dan wajib dipenuhi, dan jika dikehendakki oleh hakim bertindak untuk menyebabkan atau masukkan komitmen dijanjikan kepada sesuatu.[1]

Bukti mereka, bahawa apa yang mereka pergi untuk mengumpulkan keterangan itu, maka apa yang ditunjukkan oleh mereka bukti yang sah, ini tidak termaksud dalam komitmen berjanji dan pendapat bahawa apa yang ditunjukkan oleh bukti-bukti ia adalah wajib, ia memasuki komitmen yang dijanjikan. 

Apa yang saya fikir, pendapat yang lebih kuat dengan mewajibkan memenuhi janji dengan kepercayaan secara mutlak, dan wajib menunaikan dengan pelaksanaan apabila ada sebab ke atasnya atau memasuki komitmen yang dijanjikan. 

Berdasarkan apa yang saya sebutkan, kewajipan dalam memenuhi janji, dan hakim melaksanakan atau menghukum atas mengabaiannya dengan kata-kata : 

Jika menyuruh supaya orang lain untuk membeli sesuatu barangan tertentu, dan berjanji kepadanya bahawa membeli dengan harga tunai, dan pembeli berjanji untuk menjual kepadanya, maka wajib setiap daripada mereka untuk memenuhi apa yang dijanjikan, maka ia tidak menetapkan hakim memberi hukuman dan memaksanya, bahawa kerana hakim bagi memberi hukuman boleh mengabaikan tugas mereka, dan memaksa ke atas orang untuk sempurnakannya. 

Harus diingat : bahawa janji bukan kontrak, maka janji hanya lengkap sebelum pembelian barang, dan itu bukanlah sesuatu di dalamnya, tetapi kontrak tidak harus kecuali selepas pembelian barang dan menerimanya, agar seorang individu tidak menjual apa yang bukan miliknya. 



_________________________________
[1] Perbezaan 25/4 Daripada Lilqorofie, Dan Kebebasan Bersuara Dalam Hal-Hal Pematuhan Dengan Terbuka Bersama Ali Malik Daripada Syeikh Ulaisy 254/1.


sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: