Sunday 7 August 2011

(M/S 99)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NURUL RABIATUL AKMA BT ZAIDIN  (09BI01021) (SMSU 5A)

Maka berkata: Ya, Rasulullah menyebut: Miqdad makan riba dan memakan hasilnya.[1]

= Penjual melangsaikan bayaran ansuran dari pemiutang iaitu riba yang berlawanan dengan bayaran ansuran. 

Mazhab Ibn Abbas[2] dan Ibrahim al-Nakhaie[3], riwayat daripada Imam Ahmad[4] yang boleh mempercepatkan premium pertukaran untuk menyelesaikan sebahagian daripada hutang, beliau telah memilih riwayat ini dari Imam Ahmad, kemenangan Ibn Taimiyyah[5] dan pelajar Ibn Qayyim[6]

Ia memfatwakan di dalam Akademi Fiqh Islam. Beliau membuat pengakuan ( al-Hutaitah menyelesaikan hutang yang tertangguh dengan cepat, sama ada permintaan dari pemberi pinjaman atau penghutang ( dha’ wa ta’ajjal), ia melarang bahawa tidak boleh memasuki riba jika kamu tidak melakukan perjanjian sebelumnya, selagi hubungan dua hala antara pemiutang dan penghutang mendapat pujian, jika pendapatan mereka tidak dibenarkan oleh pihak ketiga maka mereka mengambil keputusan untuk menyelesaikan kertas dagangan.[7]

Mereka telah membuktikan seperti berikut : 

Ibn Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Sallalahu ‘alai hi wasallam mengarahkan untuk menghalau Bani Nadir yang datangnya dari Madinah al- Munawwarah maka beliau berkata: wahai Rasulullah, kamu diperintahkan untuk menghalau mereka, mereka tidak menyelesaikan hutang, maka Nabi Sallalahu ‘alai hi wasallam berkata: ( dha’u wata’ajjalu)[8]



__________________________
[1] Sunan Bayhaqi 6/28, iaitu Hadis Dhoif. 
[2] Ensiklopedia Fiqh Abdullah bin Abbas, perkara (pinjaman/7). 
[3] Ensiklopedia Fiqh Ibrahim al-Nakhaie, perkara ( hutang/1 c). 
[4] Kreatif 3/280. 
[5] Ensiklopedia Fiqh Ibn Taimiyyah, perkara (pinjaman 9 hingga 6). 
[6] Memaklumkan yang bertandatangan di bawah 3/321. 
[7] Jurnal Akademi Fiqh Islam 7/2/217-218. 
[8] Sunan al-Bayhaqi, 6 / 28 di bahagian jualan bab tertangguh hutang daripada haknya.

sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: