Tuesday 16 August 2011

(M/S 108)

Diterjemahkan  oleh : NORLIANA BINTI ABDULL GHANI (09BI01058) (SMSU 5B)
*tidak menghadirkan diri pada hari pembentangan

d) Dan masa surat jaminan tidak menjadi masalah, kerana hanafi maliki hambali (mereka) membenarkan jaminan[1]

e) Surat jaminan dapat membentuk hubungan dua hala antara bank dan penerima faedah (pengguna), dan jaminan menbentuk hubungan tiga golongan ini iaitu penjamin,orang yang dijamin dan orang yang menerima faedah. 

f) Surat jaminan diberikan pengguna kepada bank ketika membuat akad tuntutan secara bayaran yang dipersetujui antara mereka(bank &pelanggan), dan pada jaminan tidak diharuskan oleh ulama mengambil bayaran terhadap jaminan kerana pada mereka (ulamak) suatu akad yang baik,dan mengambil bayaran keatas suatu akad yang baik bertentangan dengan akad. 

Dan secara hakikat apa yang diberikan/dibayar pelanggan –orang yang dijamin-kepada bank-penjamin-daripada harta ada dua jenis yang asalnya : 

Pertama : sesungguhnya dikeluarkan pelanggan bayaran yang pelbagai untuk perbelanjaan yang ditanggung oleh pihak bank mengeluarkan surat jaminan,dan ini dibangkitkan dalam seminar fatwa fiqh yang pertama dirumah pembiayaan Kuwait(Kuwait finance hause) yang diadakan di Kuwait antara 7-11 rejab tahun 1407 hijrah,dan apa yang dibincangkan daripada itu adalah bayaran yang diambil oleh perbankkan islam dalam pengeluaran surat jaminan merujuk kepada perniagaan perbankkan bank bagi pengeluaran surat dan bukan jaminan yang disediakan kepada pelanggan bank. 

Kedua : sesungguhnya dikeluarkan oleh pelanggan untuk jaminan yang disediakan oleh bank,dan majoriti ulamak islam tidak membenarkan mengambil bayaran daripada jaminan kerana jaminan adalah suatu akad yang baik. 



______________________
[1] Fatwa india 3/272 dan 278,dusuki,syarhul kabir 3/331,wal insof 5/213.


sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: