Thursday 18 August 2011

(M/S 110)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : SUFIA NAZIRA BINTI MOHD YUSOF (09BI01096) (SMSU 5B) 

Kesimpulan : Sesungguhnya surat jaminan merupakan satu akad yg khusus lebih banyak cenderung kepada wakil, dan terselindung daripada pihak pelanggan, dan harus dan diharuskan mengambil upah keatasnya, kerana ianya mengambil upah keatas wakil. 

Adapun jika yg benar itu daripada pihak belah pelanggan dan maka ia lebih dekat kepada jaminan,jaminan itu harus, akan tetapi tidak harus mengambil upah keatasnya atas kata-kata jumhur ulama’, kerana tidak harus mengambil upah keatas jaminan di sisi mereka, dan pada pendapat saya (pengarang) harus mengambil upah keatas jaminan perniagaan tanpa jaminan individu, maka akan keatasnya harus mengambil upah keatas ganti rugi itu. 

Maka telah bersependapat beberapa ulama’ akan surat jaminan adalah satu akad drpd akad-akad moden, tidak ada contoh dalam undang-undang, dan apabila begitu maka ia haruslah kerana tidak terdapat dalam syariah bahawa ia ditegah atau dihalang. 


Transaksi Kelima : Kad Kredit 

1. Takrif Kad Kredit : ianya adalah benda yg bersandarkan khas daripada bank ataupun syarikat kewangan yang membolehkan pembawa kad untuk dapatkan kepada barang atau khidmat atau orang-orang yang menerima wang untuk berurusan dengan dokumen ini, disandarkan bagi apa jua kehendak yang kemudian membayar balik keatas pembawa kad untuk sumber nilai barangan atau perkhidmatan atau wang yang diperolehinya. 

2. Sejarah Kad Kredit : berbalik pada sejarah kad kad ini bermula pada hujung kurun 19, ketika mana apa yg disandarkan keatasnya syarikat tekstil dan pakaian Britain membahagikan kepada pekerja-pekerja mereka kad-kad digunakan di kedai-kedai perniagaan, tapi mereka hanya menerima kerpeluan tersebut tanpa ada niat untuk bayar harga barang keperluan itu tadi, dan adalah dalam syarikat itu akan dibayar keperluan-keperluan ini kepada pemilik-pemilik kedai, kemudian telah ditetapkan untuk pelanggan-pelanggan mereka membeli keperluan apa yang telah dibayar untuk mereka.


sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: