Sunday 24 July 2011

(M/S 85)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NURKHAIRIYATUL NAJIHAH BT QAMARUL AZLAN (09BI01009) (SMSU 5A) 


2. Gambaran : Ada seorang lelaki memerlukan duit untuk meniaga, dan membeli barang dagangan dengan pembayaran berjangka, untuk dijual di pasar dengan harga murah dan perlu menerima dengan harga yang diterimanya pada keadaan itu. 

Disini, kita dapat perhatikan bahawa apabila pembeli membeli barang dagangan tersebut tanpa niat untuk menggunakannya dan ambik manfaat dari hasil penjualannya. akan tetapi dia berniat untuk menjualnya jika ada kerugian untuk mendapatkan duit sehingga apa yang dihajatnya. 

Dan juga pembeli tidak perlu untuk menjual barang dagangan yang dibelinya, sebagai mana dalam keadaan jual beli, seperti dalam keadaan (jual beli yang ditentukan) akan tetapi dijual dengan barang yang lain. 

3. Sebab dinamakan : dinamakan ia kerana pembeli membeli barang dagangan adakah tidak perlu digunakan atau dimanfaatnya, akan tetapi mahu dapatkan dirham perak. 

4. Hukum : Terdapat perbezaan pendapat fuqaha iaitu: 

- Sebahagian mengatakan makruh manakala Hanbali ambil daripada Ibnu Taimiyah. 

- Sebahagian mengatakan, peningkatan jualan daripada harga barangan berbanding tempoh membayar harga kepada pembeli seolah-olah menjual dirham untuk dirham yang banyak.Ini adalah kerana disyaki berlakunya riba. 

- Jumhur ulama mengatakan harus kerana pembeli telah membeli barang dagangan dengan harga ansuran bersama dengan penambahan harga tunai. Dan telah mengatakan ianya adalah harus.Kemudian adanya jualbeli itu dibolehkan…….[1]


________________________
[1] Buku Ibnu Taimiyah, Tajuk (Jualbeli/4 h,7 kurun)


sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: