Thursday 21 July 2011

(M/S 82)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MOHD ISHAK BIN ZULKIFLY (09BI01063) (SMSU 5A)


1) Gambaran asal Ba'i Bisaman Ajil (BBA) : Yang di takrifkan dengan harga jualan ansuran ialah yang menunjukkan contohnya : seorang lelaki membeli barangan itu dengan harga tunai 100 dinar dan jika di bayar secara ansuran dikehendaki membayar dengan harga 120 dinar. 

Telah di bincangkan dalam perkembangan ini : daripada gambaran ini menerangkan kepada kita bahawa dengan jualan ansuran akan mendapat pulangan yang sangat lumayan.2) Jual beli ‘INAH (antara 2 pihak) : 

a) Pengertian Jual Beli ‘Inah : 
Istilah jual beli antara 2 pihak : Jual beli barang seseorang kepada orang lain dengan harga yang diketahui yang diberikan selepas 6 bulan contohnya, dengan menjualnya terus dengan harga yang ditentukan. Maka kemudian dijualkan kembali barang tersebut secara tunai,sebelum menyempurnakan harga dengan yang lebih murah. 
Bukanlah daripada jualan tersebut menjual dengan sesuatu barang dengan harga pertama yang bukan dengan harga mahal sepertimana yang di jual sebelum ini. Apabila penjual berhajat untuk mendapatkan barangnya kembali,oleh itu penjual boleh membeli kembali barang yang telah dijualnya itu dengan harga yang sama ataupun dengan harga yang lebih tinggi. Ini kerana,tiada syak wasangka/keraguan dalam perniagaan tersebut.

b) Sebab Penamaan : 
Pembeli mendapat barang iaitu barang yang boleh nampak samada : duit – pembeli mendapat balik duit itu. 

c) Hukum : terdapat dua gambaran jual beli antara dua pihak ini iaitu : 
1) penjual itu mestilah menjual barang dengan harga tertentu samada dengan cara ansuran. Dan di syaratkan bayar ansuran tadi :penjual – mestilah dibayar secara tunai dengan harga yang lebih rendah. Bayaran secara ansuran ini tak di sepakati oleh ulama’.ulama’ mengharamkan jualan ini.keran terdapat beberapa keadaan tertentu mengandungi unsur riba. 
2) penjual menjual terus barang itu secara ansuran.


sambungan di entry post yang akan datang........

No comments: