Friday 22 July 2011

(M/S 83)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : AG. AQMAL HAMIMI AG. ABD GHANI (09BI01030) (SMSU 5A)



Dan kita Perhatikan sesungguhnya berlaku perbezaan diantara gambaran yang sebelumnya iaitu: wujud syarat pada gambaran yang pertama , dan tiada pada gambaran kedua. 

Dan berbeza pendapat fuqaha pada gambaran kedua yang mana tidak ada syarat padanya. 

-Mazhab syafie berpendapat dalam mengharuskan kepada jual beli 2 pihak, dengan makna pada gambaran kedua. 

Dipetik daripada itu : 
= Sesungguhnya Abdullah bin omar dalam mengharuskan.[1]

= Dan sesungguhnya pembeli boleh membeli barang yang dibeli olehnya dan menjual kepada orang lain dengan harga yang lebih rendah ataupun tinggi daripada harga yang dibelinya.maka dibolehkan menjual barang tersebut.

=Daripada Jumhur fuqaha dalam mengharamkan (بيع العينة ) iaitu daripada kalangan sahabat : abdullah bin abbas,[2] aisyah.[3] Dan para tabi’in : hasan basri,[4] ibnu sairin,syu’bi, nakhi, rabiah bin abdul rahman,[5] daripada imam : suari,[6] wazai’[7], abu hanifah.malik,ishak bin rahawai, ahmad bin hambal,dan lain-lain. 

Di petik daripada itu keatas pengharaman (بيع العينة ) : 
= Maksudnya: Apabila kamu berjual beli secara 'inah (العينة )dan kamu mula lebih reda dengan perniagaan dan cucuk tanaman sehingga meninggalkan jihad, lalu Allah akan menimpakan ke atasmu kehinaan dan tidak akan mencabutnya daripadamu sehinggalah kamu kembali kepada (mengutamakan hukum) agamamu (berbanding helah riba dan kecintaan kepada harta). 
- Riwayat Abu Daud
_______________________
[1] Ensiklopedia Feqah Abdullah Bin Omar
[2] Ensiklopedia Feqah Abdullah Bin Abbas
[3] Ensiklopedia Feqah Aisyah
[4] Ensiklopedia Feqah Hassan Al-Basri
[6] Ensiklopedia Feqah Sufian Al-Suari
[7]Kitab Al-Mugni 260/6\


sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: