Tuesday 26 July 2011

(M/S 88)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : SITI NURULHUDA BT MOHD AYUB (09BI01004) (SMSU 5A) 


Sesungguhnya dalam unsur pemilikkan terhadap sesebuah perdagangan adalah sesuatu yang mustahil akan adanya unsur kebajikan, kerana dalam sesebuah perdagangan tersebut adalah lebih kepada unsur keuntungan. 

Dalam hal ini, bahawa penyewa yang membuat sesuatu pajakan meletakkan ansuran atau sewa yang tinggi pada akhir tempoh pembayaran. Kerana hasrat hak punya tanah sebenar adalah untuk menjual dan bukannya untuk di pajak . 

Manakala Gambaran ketiga : pula adalah pajakan yang di buat oleh seorang lelaki yang mana telah dibayar balik harga pajakan tersebut, kerana ia mempunyai hutang yang belum di selesaikan sehingalah akhir tempoh kontrak yang di buat antara kedua-dua pihak, dan tuan asal kepada sesuatu pajakan itu menarik balik barang yang dipajak kepada penghutang tersebut dan tuan asal pajakan itu menjadi hak milik yang mutlak. 

Walaupun gambaran ini tiada kaitan dengan jualan secara ansuran , tetapi ia menunjukkan bahawa kedua-dua pihak telah bersetuju dengan harga terhadap sesuatu pajakkan yang di buat antara kedua-dua pihak tersebut maka kontrak tersebut dikira sah, kecuali salah seorang pihak tersebut tidak bersetuju dengan harga yang di tentukan oleh pihak yang satu lagi maka barulah dikatakan kotrak tersebut tidak wujud. Harga jualan yang dijual oleh penyewa dalam masa kontrak tersebut terdapat kekaburan atau pun rasuah pada akhir tempoh pajakan. 

Kontrak jualan tersebut adalah mengenai jual beli dalam masa kontrak. Sebagai pemilik dan penyewa, harga sewa yang tidak dapat di jelaskan dalam masa yang telah di tetapkan akan adanya kontrak antara kedua-dua pihak.

sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: