Saturday 3 September 2011

(M/S 126)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NUR AZILA BINTI AZIZ (10BI01069) (SMSU 5D) 


5. Ansuran pulangan apa yang berhak : Memberikan beberapa pembayaran kepada pemegang kad kredit untuk bayaran ansuran kad mereka untuk pembelian barang dan bayaran bulanan mereka. Kad mempunyai nilai tertentu , disepakati fuqaha zaman moden. Bersetuju untuk menganggap manfaat riba tidak halal di sisi Islam. 

6. Kelewatan pembayaran hutang kad kredit membawa kepada faedah : sesungguhnya kelewatan pembayaran semula kad kredit dari hutang dan kemudianya akan mengenakan caj dengan waktu yang lewat di bawah jaminan mengandungi pemotongan atau peningkatan peratusan seperti penambahan hutang. Tiada perbezaan dikalangan fuqaha muslim bahawa tambahan ini juga adalah riba. 

Pendapat lain : Oleh sebab itu, mereka perlu bertanggungjawab membayar atau memenuhi jaminan dari hutang mereka 

Berkata : Sekiranya kad rosak atau hilang – cara penghakiman hakim mengenakan ke atas mereka hukuman bagi yang menghilangkan ialah denda dari kerosakkan ke atas pengguna jika terdapat kerosakkan zahir. 

7. Pulangan/untung kembali kepada pengguna dan penjual 

a) Penjelasan pendapat ini : kad kredit adalah punca ke atas pembelian walaupun boleh berlaku muflis. Peniaga berminat berurusan dengan kad kredit kerana ia boleh meningkatkan jualan mereka, tetapi ia juga memberi sesetengah peniaga dan pengguna perkhidmatan dan pada masa yang sama memberi sumber keuntungan kepada pemberi pinjaman kad kredit kerana ia akan mengambil komisyen tertentu kepada pengeluar. 


sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: