Wednesday 7 September 2011

(M/S 133)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMAD MUSTAQIM BIN MOHAMAD SALLEH (09BI01094) (SMSU 5B) 


Ianya muncul ketika manusia tahu menggunakan harta, dan hak-hak mengikut undang-undang yang penting, tidak boleh dilanggar. 

Kedua : Ia dibenarkan untuk bertindak atas nama perdagangan, atau alamat perniagaan, atau jenama, dan pemindahan mana-mana daripada mereka kembali untuk pampasan kewangan jika menafikan atau penipuan dan penipuan untuk menjadi kewangan sebenar. 

Ketiga : hak cipta dilindungi undang-undang, dan pemilik mereka hak untuk melupuskan, dan tidak boleh menyerang mereka. 

Keempat : hak pengosongan premis 

1. Takrif : pengosongan kedai rumah dan lain-lain. 

Pengosongan : ketiadaan seorang pemastautin di tempat itu. 

Pengosongan juga dikenali hari ini elaun yang mengambil pemilikan kuasa pada sesuatu perkara sehingga membolehkan penyewa premis menerima pampasan daripada pemilik premis sekiranya pemilik premis menyuruh penyewa keluar awal dari tempoh kontrak, atau adalah satu pengecualian hak. 

2. Hakikat : bahawa pengosongan adalah penjualan hak yang dimiliki oleh satu, dan ini adalah hak hak pemilik dalam pemindahan daripada pemajak pada akhir tempoh pajakan, atau hak penyewa untuk kekal dalam penyewa sehingga akhir tempoh pajakan. 

3. Pensyariatan : hak setiap pemilik hak untuk dinikmati tanpa hak untuk menafikan salah seorang ini. Ia adalah pemilik hak untuk mengosongkan penyewa pada akhir pajakan, pemajak mempunyai hak untuk menggunakan sesuatu penyewa sehingga akhir tempoh pajakan, dan hak ini kepunyaan pemilik yang seperti semua hartanya, dan hak untuk berurusan dengan pemilik masing-masing untuk hartanya dengan atau tanpa pampasan, sama ada pemilik barangan. 

sambungan di entry post yang akan datang.......

No comments: