Thursday 8 September 2011

(M/S 134)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMMAD AMIR BIN MUNSHI (09BI01093) (SMSU 5B) 


Atau faedah : seperti mendiami rumah itu, atau sememangnya: hak untuk mendapatkan beberapa barangan runcit subsidi oleh kerajaan pada harga yang dikurangkan,hak untuk melepaskan penyewa pada akhir tempoh sewaan, dan sebagainya. 

Oleh yang demikian, para fuqaha’ terdahulu telah bersepakat , di bolehkan mengambil wang wakaf untuk mengekalkan larangan bagi pajakan bangunan terhadap penyewa, iaitu pampasan. Sekiranya, mengambil pampasan bagi pengecualian hak pengosongan, maka di benarkan dalam wakaf. 

4. Situasi hak pengosongan : Terdapat pelbagai situasi pengosongan, iaitu yang boleh di ambil pampasan dan yang di larang, antaranya ialah : 

a) Situasi Pertama : Pemilik mengambil pampasan dari penyewa : Dalam situasi ini pemilik mengetepikan haknya untuk melepaskan penyewa dari harta sewaannya, sebagai pertukaran, penyewa membayar sejumlah wang kepada pemilik tersebut.Ini bukanlah hak pengosongan , kerana Pemilik menjual haknya kepada penyewa, iaitu memindahkan penyewa dari harta tersebut.Oleh itu, ia menjadi pajakan kekal. 

Dalam keadaan ini, jika dinaikkan sewaan hartanah atau diturunkan, adakah penyewa terus membayar sewa yang di persetujui, tanpa menambah atau mengurangkannya ? atau di bayar kepada pemilik dengan jumlah yang sama ? 

Saya melihat (pandangan penulis) : Bahawa penyewa tetap bertanggungjawab bagi bayaran pajakan di bawah kontrak itu, sehinggalah pertukaran harga berlaku dengan melampau, iaitu melampaui atau lebih dari 1/3, sabda Rasullullah S.A.W “dengan sepertiga saja. Dan sepertiga itu sudah banyak”, dan kemudian membayar kos upah setimpal, Terutamanya jika perkara itu adalah penyewa harta wakaf, kerana pemilik telah menjual penyewa adalah berhak kepada hak pengosongan. 


sambungan di entry post yang akan datang.......


Wednesday 7 September 2011

(M/S 133)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMAD MUSTAQIM BIN MOHAMAD SALLEH (09BI01094) (SMSU 5B) 


Ianya muncul ketika manusia tahu menggunakan harta, dan hak-hak mengikut undang-undang yang penting, tidak boleh dilanggar. 

Kedua : Ia dibenarkan untuk bertindak atas nama perdagangan, atau alamat perniagaan, atau jenama, dan pemindahan mana-mana daripada mereka kembali untuk pampasan kewangan jika menafikan atau penipuan dan penipuan untuk menjadi kewangan sebenar. 

Ketiga : hak cipta dilindungi undang-undang, dan pemilik mereka hak untuk melupuskan, dan tidak boleh menyerang mereka. 

Keempat : hak pengosongan premis 

1. Takrif : pengosongan kedai rumah dan lain-lain. 

Pengosongan : ketiadaan seorang pemastautin di tempat itu. 

Pengosongan juga dikenali hari ini elaun yang mengambil pemilikan kuasa pada sesuatu perkara sehingga membolehkan penyewa premis menerima pampasan daripada pemilik premis sekiranya pemilik premis menyuruh penyewa keluar awal dari tempoh kontrak, atau adalah satu pengecualian hak. 

2. Hakikat : bahawa pengosongan adalah penjualan hak yang dimiliki oleh satu, dan ini adalah hak hak pemilik dalam pemindahan daripada pemajak pada akhir tempoh pajakan, atau hak penyewa untuk kekal dalam penyewa sehingga akhir tempoh pajakan. 

3. Pensyariatan : hak setiap pemilik hak untuk dinikmati tanpa hak untuk menafikan salah seorang ini. Ia adalah pemilik hak untuk mengosongkan penyewa pada akhir pajakan, pemajak mempunyai hak untuk menggunakan sesuatu penyewa sehingga akhir tempoh pajakan, dan hak ini kepunyaan pemilik yang seperti semua hartanya, dan hak untuk berurusan dengan pemilik masing-masing untuk hartanya dengan atau tanpa pampasan, sama ada pemilik barangan. 

sambungan di entry post yang akan datang.......

Tuesday 6 September 2011

(M/S 132)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMMAD ZAFRUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (09BI01097) (SMSU 5B) 


2. Hak nama perniagaan : Hak mana-mana peniaga, atau mana-mana institusi, atau pertanian, atau perdagangan untuk membuat nama, adalah untuk mengelakkan daripada produk tiruan, atau hanya untuk pelanggan, sistem di dunia hari ini melindungi nama-nama perniagaan yang telah didaftarkan oleh peniaga, atau petani, atau pedagang kepada institusi atau perniagaan mereka, dan menganggap wang hasil jual beli dianggap sebagai komoditi jual beli, kebiasaan sebuah perniagaan membayar berjuta-juta kepada perniagaan yang lain bagi mendapatkan keizinan menggunakan nama perniagaannya seperti, pepsi kola, Kentucky, dan lain-lain. 

3. Pendirian fiqh Islam terhadap nama perniagaan : Peniaga yang mempunyai nama perniagaan dan organisasi, dan jenama, dan berusaha dengan segala kekuatan, dan membelanjakan dana untuk memupuk keyakinan dalam hati orang ramai terhadap nama perniagaannya, oleh itu nama perniagaan tersebut menjadi bebas untuk digunakan pemilik terhadap kedai yang membawa nama perniagaannya, ini telah menjadikan nama perniagaan tersebut bererti terhadap pelanggan yang berurusan dengan nama perniagaan tersebut, dan dimana sahaja pelanggan menemuinya, pelanggan dapat menerima apa jenis produk jenama perniagaan tersebut, tidak kira lah siapa yang menghasilkannya selain daripada pemilik jenama tersebut, oleh itu hak pemilik perniagaan terhadap nama yang dipilih olehnya, dengan itu menjadikan nama tersebut sebagai nilai komersial kewangan, adalah kerana hak untuk mendapatkan manfaat daripadanya, dan dibenarkan untuk pemilik tersebut untuk menjual atau memberikannya kepada orang lain. 

Dinyatakan dalam Majlis Fiqh al-Islami dalam persidangan kelima, yang diadakan di Kuwait pada 1-6 Jamadil Awal, bersamaan dengan 10-15 Disember 1988 seperti berikut : 

Pertama : nama perniagaan dan alamat perniagaan, dan tanda perniagaan, hak cipta dan paten adalah hak mutlak pemilik peniaga.


sambungan di entry post yang akan datang.......

Monday 5 September 2011

(M/S 128 & 129)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : SYAIDATUL NORA BINTI SAIDIN (08BI01109) (SMSU 5D) 


a) Dividen-dividen yang peniaga ambil daripada sumber modal merupakan bayaran komisyen kepadanya di atas keuntungan yang dihasilkannya melalui modal yang dibayar oleh pelabur (pembawa/pemodal) untuk diberikan/dibayar kepada peniaga. 

b) Dividen-dividen ini adalah sebagai pulangan ke atas perkhidmatan yang disediakan oleh peniaga daripada sumber modal seperti mengiklankan melalui penggunaan kad ataupun perbelanjaan-perbelanjaan lain yang ditanggungnya seperti perbualan telefon, mengakseskan tempat perniagaan dengan melalui peralatan komputer dengan menggunakan kad serta pelbagai bahan cetak yang dikeluarkannya, dan sebagainya. 

c) Dividen-dividen ini adalah sebagai ganjaran kepada upah broker (brokerage charge) bagi peniaga yang terbukti dengan kemasukan namanya dalam senarai kedai-kedai yang berurusan dengan kad. 


3) Tarjih : Dari penyataan di atas, saya lebih cenderung kepada pandangan yang kedua iaitu pandangan yang mengharuskan pemodal untuk memotong daripada bil yang dikemukakan kepadanya oleh peniaga, komisyen tertentu sebagai balasan baginya dan perbelanjaan-perbelanjaan lain yang ditanggungnya, dan Allah lebih mengetahui. 



Hak Maknawiyah 


Hak maknawiyah adalah hak ke atas sesuatu yang luar biasa, seperti harta intelek dalam pengeluaran pemikiran inteleknya. Antaranya ialah hak cipta pengarang dalam penyelidikan yang beliau tulis, hak inovasi bagi peralatan diciptanya dan hak peniaga bagi nama yang diletakkan di lokasi perniagaannya ataupun cap yang digunakannya. 

Sebagaimana manusia itu mempunyai hak pemilikan melalui bahan produk yang dihasilkannya, dia juga mempunyai hak untuk menggugurkannya dengan bayaran gantian ataupun tanpa pampasan seperti haknya dalam urusan penjualan selipar yang diciptanya ataupun bijirin gandum yang ditanam. Beliau mempunyai hak pemilikan produknya secara maknawi seperti harta intelek yang diciptakan kemudian dimasukkan di dalam penulisannya ataupun nama yang diletakkan pada premis perniagaannya sehingga menjadi terkenal sehingga dia mempunyai hak penjualan inteleknya tetapi bukannya buku, penjualan nama perniagaan bukannya premis ataupun penjualan premis bukannya nama perniagaan. Antara hak-hak maknawiyah adalah seperti berikut: 


Pertama : Hak cipta Pengarang : 


1. Pengenalan : Negara-negara di dunia telah bersetuju untuk melindungi hakcipta penulis bagi sesebuah buku yang ditulisnya. Dalam Perkara 27 Deklarasi Hak Asasi Manusia Sedunia: ((Setiap individu mempunyai hak dalam melindungi kepentingan-kepentingan maknawi dan kebendaan yang terhasil sama ada yang berkait dengan sains, kesusasteraan ataupun kesenian). 

Hak cipta pengarang terdapat dalam dua perkara : 

Pertama : hak maknawi iaitu hak cipta pengarang untuk menisbahkan buku atau kajiannya buat selama-lamanya. 



sambungan di entry post yang akan datang.......

Sunday 4 September 2011

(M/S 127)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : SITI NURULHAYATI BINTI MOHD YUSOFF (10BI01047) (SMSU 5D) 


b) Hukum terhadap pengambilan keuntungan ini ialah : ulama’ telah berselisih pendapat dalam memberi hukum tentang pengambilan keuntungan ini. 

1) Pendapat pertama : Adalah haram keatas pengambilan pengeluar keuntungan keuntungan ini. Dan demikian adalah pendapat Ibrahim al-dab, Abu Bakar Zaiddan Abdullah Al- sai’di. 

Mereka telah berdalil di atas apa yang pergi kepada mereka bahawa ia telah diibaratkan menyerupai pemotongan harga di dalam bil pembelian, pada masa itu peniaga memberikan punca bil yang telah ditandatangani oleh pemegang kad – yang mana bil itu telah berfungsi sebagai surat perjanjian hutang – maka potongan harga yang diberikan kepada peniaga adalah kurang harganya daripada harga yang telah direkodkan, dan penjualan secara hutang yang mana harganya lebih kurang dari harga yang dicatatkan, ia dinamakan riba. 

Dan mereka telah membincangkan perkara-perkara berikut : 

- Sesungguhnya berkenaan dengan diskaun dokumen hutang adalah :bagi pinjaman secara hutang tidak harus menangguhkan pembayaran hutang sehingga tamatnya tempoh pembayaran. Dan dengan itu ia serupa dengan tempoh wang dalam jangka hutang, ia adalah riba, ada pun disini : sesungguhnya hutang yang dibawa oleh bil itu adalah hutang yang habis tempohnya dan ia wajib dibayar, dan bukan disebabkan dengan penangguhan. 

- Sesungguhnya pemotongan harga pada bil pembayaran adalah terlepas dari pengawasan pihak bank, yang mana satu pihak yang membuata kad tidak terikat baginya dengan transaksi bank. Ada pun potongan harga keatas invois yang dicatatkan keatas kad kredit adalaht erlepas daripada jaminan asal. Yang mana pihak yang berakad itu yang mengetuai transaksi, ia adalah sebagai jaminan bagi pemegang kad kepada peniaga. 

2) Pendapat kedua : Adalah harus untuk mengambil sumber faedah ini. Sesungguhnya yang telah mengamalkan pengambilan faedah keuntungan ini adalah : Persatuan Pembiayaan Syariah, Syarikat Lembaga Syariah Al-Rajhi, Hassan Al-Jauhari, Abdul Satar Abu Ghadah, Naziah Himad,Wahbahal-Zuhaili, Rafiq Al-Masri, Abdul Wahab Abu Sulaiman dan lain-lain lagi. 


sambungan di entry post yang akan datang.......

Saturday 3 September 2011

(M/S 126)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NUR AZILA BINTI AZIZ (10BI01069) (SMSU 5D) 


5. Ansuran pulangan apa yang berhak : Memberikan beberapa pembayaran kepada pemegang kad kredit untuk bayaran ansuran kad mereka untuk pembelian barang dan bayaran bulanan mereka. Kad mempunyai nilai tertentu , disepakati fuqaha zaman moden. Bersetuju untuk menganggap manfaat riba tidak halal di sisi Islam. 

6. Kelewatan pembayaran hutang kad kredit membawa kepada faedah : sesungguhnya kelewatan pembayaran semula kad kredit dari hutang dan kemudianya akan mengenakan caj dengan waktu yang lewat di bawah jaminan mengandungi pemotongan atau peningkatan peratusan seperti penambahan hutang. Tiada perbezaan dikalangan fuqaha muslim bahawa tambahan ini juga adalah riba. 

Pendapat lain : Oleh sebab itu, mereka perlu bertanggungjawab membayar atau memenuhi jaminan dari hutang mereka 

Berkata : Sekiranya kad rosak atau hilang – cara penghakiman hakim mengenakan ke atas mereka hukuman bagi yang menghilangkan ialah denda dari kerosakkan ke atas pengguna jika terdapat kerosakkan zahir. 

7. Pulangan/untung kembali kepada pengguna dan penjual 

a) Penjelasan pendapat ini : kad kredit adalah punca ke atas pembelian walaupun boleh berlaku muflis. Peniaga berminat berurusan dengan kad kredit kerana ia boleh meningkatkan jualan mereka, tetapi ia juga memberi sesetengah peniaga dan pengguna perkhidmatan dan pada masa yang sama memberi sumber keuntungan kepada pemberi pinjaman kad kredit kerana ia akan mengambil komisyen tertentu kepada pengeluar. 


sambungan di entry post yang akan datang.......

Friday 2 September 2011

(M/S 125)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MOHD HAFIZI BIN MOHD YUSOF (10BI01016) (SMSU 5C)

PULANGAN PERTUKARAN MATAWANG RESIT-RESIT KEPADA MATAWANG KAD.

Penjelasannya : ketika akad pengambilan kad dilakukan antara pengguna kad dan pengeluar kad, jenis matawang yang dibenarkan untuk berurusan dengan kad tersebut telah ditentukan seperti dolar, dinar, lira dan sebagainya. Sekiranya telah ditentukan urusan penggunaan kad dengan dinar contohnya, pembeli telah membeli barang-barang keperluannya dalam dolar dengan menggunakan kad. pengeluar kad perlu menukar segala resit-resit bayaran yang sampai kepadanya daripada peniaga dari dolar kepada dinar. Kemudian pengeluarkan akan membuat potongan daripada akaun pemegang kad sekiranya pemegang kad tersebut mempunyai akaun; atau menuntut daripada pemegang kad supaya membayarnya dengan dinar sekiranya peemegang kad tidak mempunyai akaun. Pengeluar kad boleh mengenakan tambahan ke atas pemegang kad satu yuran yang tertentu dalam proses pertukaran matawang dolar kepada dinar. 

Sepertimana yang kita tahu, bank-bank mengenakan keatas matawang suatu harga jualan juga belian, ketika jualan beli matawang dan sebagainya. Dan disebab ini sekiranya pemegang kad membeli suatu barangan mentah denan dolar, maka perlu membayar kepada pengeluar kad harga tukaran dolar dengan dinar dengan harga belian. Dan harganya lebih rendah daripada harga jualan. Pemegang kad juga membayar kepada pengeluar kad satu yuran yang dipersetujui bagi manfaat yang diperolehi daripada pengkhususan ini. 

Disebabkan itulah yang menjadikan bank mengambil manfaat daripada urusan pemegang kad sebanyak dua kali. Pertamanya pada perbezaan antara harga tukaran dalam urusan jualan dan harganya dalam urusan belian. Kedua ketika mengambil satu kadar upah atas urusan tukaran itu sendiri. 

Hukum dividen ini : Saya fikir tiada perselisihan dalam pengharusan yang menjadikan pengeluar boleh mengambil dua harga pada apa-apa matawang. Pertamanya untuk belian dan keduanya untuk jualan. Kerana ini termasuk dalam bab tukaran. Dan tukaran adalah daripada cabang perniagaan. Sekiranya seseorang membeli suatu mata wang dengan apa jua harga, harus baginya untuk menjual matawang tersebut dengan suatu harga yang disukainya. Selagi tidak berlaku penipuan di dalamnya. 

Manakala yuran yang disyaratkan oleh pengeluarkan ke atas setiap matawang tukaran, terdapat perselisihan ulama’ fiqh mengenai hukumnya :



Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMMAD SHUKRI ALIF BIN MOHD AZMAN (10BI01142) (SMSU 5D)


1 ) pendapat pertama : mengambil yuran keatas proses pertukaran adalah diharuskan , sepertimana dipegang oleh pendapat badan kesatuan syariah bank-bank islam , dan syeikh Muhammad mokhtar al-salami , mufti Tunisia. 

Hujah – hujah mereka : sesungguhnya yuran ini adalah harga perkhidmatan yang didahulukan bank untuk pemegang kad , dan bukanlah ia bertentangan dengan syara’. 

2 ) pendapat kedua : pengambilan yuran keatas proses pertukaran tidaklah harus , sepertimana pendapat : Doktor Abdul Wahab Abu Sulaiman , dan Doktor Ali As-salusi. 

Hujah – hujah mereka : sesungguhnya pengeluar kad memberikan proses pertukaran dengan harga yang telah sempurna disepakati antaranya dan antara pemegang , mengambil pertambahan keatas itu – iaitu : yuran – yang tidak mengikut justifikasi / kehendak syara’. Seperti memakan harta manusia dengan batil 

3 ) – Pendapat : pendapat yang lebih jelas bagi saya ( pengarang buku ) adalah pendapat kedua yang dilihat dengan pengharaman pengambilan yuran keatas pertukaran , kerana yuran adalah tidak perlu , iaitu memakan harta manusia dengan batil.


sambungan di entry post yang akan datang.......


Thursday 1 September 2011

(M/S 124)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MOHD HAFIZI BIN MOHD YUSOF (10BI01016) (SMSU 5C) 


c) Mereka berhujah dalam perkara ini : yuran (bayaran) ini merupakan upah atau cas ke atas ejen kerana membuat pembayaran. Pemegang kad telah menjadikan pengeluar kad (bank) sebagai ejen bagi membayar segala pembeliannya kepada peniaga dengan penggunaan kad tersebut. Pengeluar kad mengenakan upah atas urusan wakalah ini. Pengambilan upah / cas bayaran ke atas wakalah adalah harus. 

d) Perbincangan pendapat ini : hubungan diantara pemegang kad dan pengeluar kad bukanlah hubungan wakalah walau diambil oleh agensi itu satu kadar upah. Ia merupakan hubungan jaminan - sepertimana ditegaskan sebelum ini. Jaminan ini merupakan jaminan penggunaan dan bukan jaminan pelaburan. Disepakati bahawa tidak harus diambil upah atas jaminan penggunaan ini. Apabila yuran ini tidak menjadi upah dalam wakalah, kerana muamalat bukanlah wakalah. Tiada upah atau cas ke atas jaminan kerana bahagian daripada jaminan ini tidak harus diambil upah darinya. Sekiranya diambil, berlaku pertambahan ke atas hutang. Ianya adalah riba.



Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMMAD SHUKRI ALIF BIN MOHD AZMAN (10BI01142) (SMSU 5C)


4. Pulangan Penukaran Mata Wang Bil kepada Mata Wang Kad. 

a) Penjelasan : prosedur akad pada kad antara pengeluar dan pemegang menentukan jenis duit yang sempurna pada transaksi dengan kad seperti dollar atau dinar atau lera dan sebagainya. Sekiranya telah sempurna penentuan duit kad dengan dinar misalnya, kemudian pemegang kad ini membeli barang – barang keperluan pada nilai dollar dengan menggunakan kad , maka pengeluar akan memindahkan bil akaun yang berhubung dengan pertukaran nilai dollar pada dinar, kemudian ditolak pula daripada akaun pemegang sekiranya pemegang mempunyai akaun atau meminta ia membayar balik dalam dinar sekiranya tidak mempunyai akaun. pengeluar boleh mengenakan bayaran tertentu (yuran ) keperluan pemindahan pertukaran dollar kepada dinar.

Sekiranya kita tahu , bank akan mengenakan duit tunai untuk pembelian dan harga yang lain untuk penjualan , walau ketika pembelian mata wang lain , sekiranya pemegang membeli barang dengan dollar maka perlulah ia membayar penukaran sumber nilai dollar dengan dinar dengan harga pembelian. Iaitu harga yang kurang daripada harga pembelian. Dan perlulah membayar yuran yang disepakati pada pertukarannya yang telah digunakan.


sambungan di entry post yang akan datang.......