Wednesday 31 August 2011

(M/S 123)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MOHD FAIZ BIN IBRAHIM (10BI01141) (SMSU 5C) 


Pendapat ketiga : jika barang yang dibeli dibayar dengan harga barang yang dijual ini dibolehkan, akan tetapi jika bayaran dibuat melebihi daripada harga barang dan perkhidmatan maka tidak diharuskan, berdasarkan daripada perbelanjaan dan perkhidmatan dengan penilaian, pakar mempersetujui dengan apa yang dipersetujui oleh perbank syariah bank al-rajhi. 

Ada pun dengan penambahan keatas demikian: saya membezakan kerana dalam keadaan ini bank diharuskan mengambil nilai cas perkhidmatan keatas seseorang berdasarkan keatas khidmat yang ditawarkan keatas orang tersebut. Seandainya seseorang tidak membuat sebarang pengeluaran dari bank, bank tidak seharusnya mengenakan sebarang cas tambahan. Ini kerana wujudnya bank adalah memberi pinjaman, dan bukannya mengumpul hutang dan penyewaan dan pajakkan, untuk bank mengelakkan dari timbulnya riba. 


3. Yuran perkhidmatan kad caj untuk membeli barang-barang 

a) Penjelasan : pengeluar kad telah menetapkan keatas pemegang untuk membayar jumlah yang ditetapkan atau nisbah tertentu daripada harga barang setiap pembelian atau khidmat yang diterima direkodkan di dalam kad, dan telah wujud dalam syarat, maka dengan itu pengeluar kad telah mensyaratkan kepada pembeli membayar 1% setiap harga barang yang dibeli di dalam kad, maka pembeli barang dengan harga 1000 dinar contohnya, wajib keatasnya membayar kepada pengeluar kad jumlah 1000+1%= 1010 dinar,dan adalah jumlah awal adalah nilai pembeli, dan jumlah kedua pembeli membuat pembelian. 

b) Dan telah mengambil pandangan badan syariah oleh Kuwait Finace House, dan Hasan Al-Jawahiri.

sambungan di entry post yang akan datang.......

Tuesday 30 August 2011

(M/S 122)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NORASHIQIN BINTI AMRAN BHASKARAN (10BI01041) (SMSU 5C) 


Dalam kebanyakan kes, umat Islam yang menggunakan kad kredit tidak membiarkan diri mereka untuk menggunakan kad kredit yang berunsur riba. 

2. Yuran pengeluaran wang : Ulama moden berselisih pendapat mengenai hukum mengenakan yuran untuk pembayaran dengan menggunakan kad kredit, Terdapat 3 pandangan. 

Pandangan pertama : Sesungguhnya yuran ini haram. Sama ada yuran ini beberapa peratus daripada amaun yang dibayar, Atau sama ada sekali gus, dan ini ialah pendapat: Panel Syariah bagi syarikat pelaburan islam. Dan juga Panel Syariah bagi Bank Islam Arab. Dr. Abdul Wahab Abu Sulaiman, Dr. Ali Salus, Dr. Muhammad Qari Bin Aid dan lain-lain lagi. 

Mereka menyatakan dalam pandangan mereka : Sesungguhnya pengeluaran wang menggunakan kad merupakan pinjaman daripada pihak penggeluar kad tersebut kepada pemegang. Jika ia pinjaman- iaitu pengeluar, maka apa-apa tambahan daripada pinjamanya- iaitu yuran pengeluaran, maka ia telah mengambil lebihan, dan itu adalah riba, 

Pandangan Kedua : Sesungguhanya yuran itu harus : Sama ada dinisbahkan daripada amaun yang dikeluarkan, atau adakah ia sekali gus, dan ini ialah pendapat: Panel Syariah Rumah Kewangan di Kuwait, seminar Barakah, Abdul Satar Abu Ghaddah, dan Hassan Al-Jawahiri. 

Mereka menyatakan dalam pandangan mereka bahawa yuran ini adalah bayaran kepada perkhidmatan dengan syarat pengeluar kad kepada pemegang kad itu hanya mendapat keuntungan ke atas harta sahaja. 

Pebincangan ini telah membuktikan dengan membenarkan jika yuran sekaligus ke atasnya ia mesti untuk perkhidmatan tiada kaitan dengan hutang sama ada banyak atau sedikit. tetapi jika kadar hutang itu, lebih dekat kepada riba daripada bayaran perkhidmatan, Kerana perkhidmatan bersamaan satu dinar dan seribu dinar, dan ini adalah wajib untuk yuran perkhidmatan bersamaan satu dinar dalam seribu dinar. 



sambungan di entry post yang akan datang.......

Monday 29 August 2011

(M/S 121)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MAJIDAH BINTI A. KADIR (10BI01046) (SMSU 5C)

2) Mereka Berhujah seperti berikut :

Sesungguhnya yuran pengeluaran dibayar oleh pemegang pengeluar kad yang sebahagiannya sebagai upah pembelanjaan yang ditanggung oleh pengeluar untuk mengeluarkan kad tersebut, seperti nilai plastik, dan upah membuat kad kredit, upah cetak dan kakitangan dan upah barang digunakan dalam membuat kad, dan harga air dan elektrik dan pembaharuan alatan dalam membuat kad dan sebagainya, dan ada sebahagian yang lain daripadanya nilai hak – dan hak-hak yang boleh dijual – yang diberikan pengeluar kad kepada pemegang kad, seperti haknya dalam mendapatkan diskaun dalam harga ke atas sesetengah perkhidmatan, dan haknya mendapatkan duit, dan haknya dalam mendapatkan barang tanpa membuat pembayaran segera, dan sebagainya, dan sesungguhnya dengan membayar seperti itu mendapat kesenangan dari hak ini untuk menghalang pandangan dari menggunakan hak ini atau tidak menggunakannya.


c) Pendapat yang sahih mengharuskan mengambil yuran pengeluaran dan membaharui kad, kerana yuran ini bukan upah yang berganda untuk perkhidmatan kad tersebut seperti mana pandangan pertama, iaitu harga untuk hak pengeluaran diberikan kepada pemegang kad.


Adapun hujah pendapat pertama bermaksud yuran ini mungkin seorang pemegang kad mengunakannya yang mengandungi pengunaan riba, dan demikian itu haram kerana ia sadduz zara’i, maka jawapnya: sadduz zara’i tidak harus diperluaskan, kerana keluasan membawa kepada sadduz zarai, dan Allah s.w.t telah mengangkat ke atas umat nabi Muhammad s.a.w dari kesukaran maka Allah telah berfirman di dalam surah Al-Haj-78 : (dia tidak menjadikan kesukaran untuk mu dalam agama)


Dan dikatakan dengan mengharamkan pemegang kad mengunakan riba, wajib ke atas kita berkata demikian dengan menghalang mengambil pisau di dapur untuk melakukan jenayah.. maka sadduz zara’i tidak dianggap kecuali pada kebiasaannya, dan kebiasaan pemegang kad kredit bagi orang muslimin tidak harus ke atas mereka mengunakan kad kredit sekiranya didalam perkhidmatan tersebut ada riba.


sambungan di entry post yang akan datang.......

Sunday 28 August 2011

(M/S 120)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : UMMU HABEEBAH BINTI ZAKARIA (10BI01026) (SMSU 5C) 

d) Tarjih : 
Sebagaimana yang diterangkan kepada kita dua pendapat yang berkaitan dengan kad kredit iaitu kad kredit sebagai satu bahagian jaminan daripada pengeluar kad kepada pemegang kad, sebagaimana yang diterangkan. 


Yuran Dan Untung Perkongsian Pada Kad Kredit 

1- Yuran pengeluaran dan pembaharuan (renew) : berlaku perbezaan pendapat ulama’ feqah zaman sekarang pada pengharusan mengenai yuran pengeluaran dan pembaharuan kad kredit kepada dua pendapat: 

a) Pendapat yang pertama : Haram mengenakan yuran pengeluaran atau pembaharuan ke atas kad kredit. 

1) Ini adalah pendapat dari Persatuan Biro Kajian Ilmiah dan Fatwa di Kerajaan Arab Saudi, Muhammad A’simin, Bakar Abu Zaid, Sheikh Muhammad Mukhtar Al-Salami Mufti Tunisia, dan selain daripadanya. 

2) Berhujah mereka sebagaimana yang berikut : 

i) Sesungguhnya yuran ini telah menukar akad kad kepada akad mua’adah yang terdapat padanya gharar (keraguan), dan mua’adah terdapat padanya keburukan gharar, dan mungkin gharar pada yuran ini adalah sekiranya terdapat upah yang berganda daripada manfaat kad, maka sesungguhnya bergandalah manfaat yang tidak diketahui ini, sebagaimana kadar manfaat ini tidak diketahui juga, dan ini adalah tidak diketahui gharar fasad dalam akad. 

ii) Sesungguhnya pada kadar yuran itu terdapatnya riba’, kerana sesungguhnya mungkin seseorang itu mendapat hasil (barang) dengan menggunakan kad kerana terpedaya dengan pembelian yang lebih daripada had kemampuan. Maka berturut-turutlah keatasnya hutang dan berturut-turutlah keatasnya faedah- iaitu riba’ yang dikenakan pengeluar kad keatasnya. 

b) Pendapat yang kedua : Harus mengenakan yuran : 

i) Sesungguhnya golongan yang berpendapat begini adalah : (Penasihat Syariah Kuwait Finances House) , (Penasihat Syariah Syarikat (bank) Al-Rajhi) , Seminar Al-Baraqah yang ke-12, Dr. Rafiq Al-Basri, Abdullah Bin Mani’, Abdul Wahab Abu Sulaiman dan selain daripadanya.

sambungan di entry post yang akan datang.......

Saturday 27 August 2011

(M/S 119)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NURSUHAIDA BINTI MUSTAFA KAMAL (10BI01042) (SMSU 5C)


Dan dijawab dengan itu : Sesungguhnya jaminan dengan hutang yang kita tidak tahu – seperti saya penjamin bagi kamu dan apa bagi kamu dalam tanggungan hutang, dan tidak tahu berapa kadarnya – diharuskan oleh Iman Hanafi, Maliki, Hanbali dan Syafie pada salah satu daripada dua pendapat dalam mazhab mereka.[1] Firman Allah s.w.t dalam surah Yusuf ayat 72 : “dan sesiapa yang memulangkannya akan diberi sebanyak muatan seekor unta” dan memegang unta yang tidak ketahui pemiliknya, begitu juga dengan kalau dia salah unta dengan menukar unta yang lain, maka ini disebabkan kelaziman bagi selain ganti, maka tidaklah memberi kesan sebab tidak tahu. 

c) Pada kad itu syaratnya mestilah bebas kepada pemegang kad, penjual boleh menuntut haknya kepada pengeluar kad sahaja. 

Dan dijawab dengan itu : Sesungguhnya Imam Hanafi, Maliki, Syafie, dalam salah satu daripada dua pendapat mereka itu,[2] adalah harus mensyaratkan dalam akad jaminan itu bebas pada asalnya, kerana mereka telah berhujjah dengan menggunakan dalil yang sepertimana diriwayatkan oleh Jabar Bin Abdullah r.a berkata : “seorang lelaki telah meninggal dunia maka kami memandikannya dan mengkafankannya serta membersihkannya , lalu kami bawa kepada Rasulullah SAW. Kami bertanya kepada beliau: "Apakah Rasulullah akan mensolatkannnya?". Rasulullah bertanya: “Apakah dia mempunyai hutang?". Kami menjawab: "Ya, dua dinar." Rasulullah kemudian pergi dari situ. Berkatalah Abu Qatadah : " Ya Rasulullah , Dua dinar itu tanggung jawabku." Kerananya, Rasulullah SAW bersabda : keduanya itu (dua dinar) adalah dipertanggungjawabkan ke atas kamu daripada harta kamu , manakala Jenazah ini akan terlepas daripada tanggungjawabnya )? Abu Qatadah menjawab : Ya, lalu Rasulullah SAW mensolatkannya, apabila Rasullah berjumpa dengan Abu Qatadah dan bertanya tentang dua dinar itu dan dijelaskan bahawa ia telah melunaskannya. Rasullah bersabda : ( sekarang kulitnya telah sejuk)[3]





_______________________
[1] Rad Al-mokhtar 4/152, dan Ashalu almudarak 3/20, dan Munganni 7/72, dan raudatu al talibin 4/252. 
[2] Kitab Ikhtiar 2/169, dan Al-syarhu al-sangir 3/425, dan nihayah al-muhtajju 4/444. 
[3] Sunan Al-Kubra 6/75 oleh baihaqi, dan sunan al-daruqatni 3/79 iaitu lafaz akhir dalam sunan Abu Daud dalam Kitab jual beli dalam bab kesusahan dalam berhutang, dan berkata Hakim dalam kitabnya Mustadrak 2/85 sahih asnad dan tidak terkeluar baginya, dan terhenti pendapatnya.


sambungan di entry post yang akan datang.......

Friday 26 August 2011

(M/S 118)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : HANIM BINTI AHMAD KUJAJI (10BIO1020) (SMSU 5C) 


2. Gambarannya : Menanggung sumber (bank) di sisi akad (transaksi) dengan membayarkan kepada pemegang kad yang memberi kesan kepada pemegang kad daripada hutang. Apabila pemegang kad membeli sesuatu barang, peniaga akan menuju kepada sumber atau pengeluar kad (bank) untuk mengambil nilai daripadanya. Tiada yang dapat menghalang bank untuk membayar nilai ini (perbelanjaan yang dilakukan oleh pemegang kad) kerana antara pemegang kad dengan bank terdapat satu akad iaitu wajib ke atasnya (bank) untuk membayar nilai tersebut. Apabila bank telah membayar, maka pemegang kad perlu membayar semula kepada bank. 

3. Dapat dilihat : sesungguhnya pada kad itu tanggungjawab satu kesanggupan untuk menanggung hutang. Dan begitu juga dengan kafalah (tanggungan/jaminan), di sisi jumhur: menggabungkan tanggungan atas tanggungan pada hutang[1]. Dan berkata Abu Thur dan Daud bin Ali al-Zahiri dan Ibnu Abi Laili dan Ibnu Syubramah : Kafalah dan hawalah (pertukaran hutang) adalah sama. Keduanya memindahkan hak daripada tanggungan orang yang dijamin kepada tanggungan penjamin[2]

4. Perbincangan pandangan ini ialah : perbincangan adalah seperti berikut : 

a) Pada kad itu terdapat tanggungan yang tidak memerlukan waktu akad kad tersebut. 

Jawapan terhadap soalan : Sesungguhnya jaminan, selagi mana belum diwajibkan lagi ianya dibolehkan ini adalah di sisi Hanafiah dan Malikiah dan Hanabilah, dan juga qaulu qadim Syafie[3]. Mereka berdalil dengan firman Allah dalam surah Yusuf Ayat 72 yang bermaksud : Dan siapa yang dapat mengembalikannya akan memperoleh (bahan makanan seberat) beban unta , dan aku jamin itu. 

b) Pada kad terdapat hutang yang tidak diketahui pada waktu akad kad tersebut iaitu waktu kafalah (tanggungan/jaminan)-....


sambungan di entry post yang akan datang.......

_______________________
[1] Raddul Muhtar 4/250, dan Al Kaafi 2/227, dan Nihayatul Muhtaj 5/240, dan At Taaju Wal Iklil 5/96 
[2] Al-Mughi 7/84 ,dan Al Muhalli 8/552 
[3] Al Ikhtiar 2/171, dan Az Zakhirah 9/208 dan Al Mughni 7/73, dan Rudhoh At Tholibin 4/244 


Thursday 25 August 2011

(M/S 117)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMMAD SYAFIQ BIN JAMIL (09BI01043) (SMSU 5B)

d) dalam agensi, wang yang dipegang oleh ejen itu, ejen itu hendaklah berlaku amanah terhadap wang yang dipegang. Apabila tiada perjanjian maka tiada jaminan. Adapun harta yang dimiliki dalam urus niaga disisi pengeluar maka sesungguhnya pengeluar adalah penjamin ke atas apa-apa yang berlaku. 

e) dalam perwakilan, diharuskan menuntut semua hutang daripada orang yang berhutang dan wakilnya, dalam urus niaga berhutang pula tidak diharuskan orang yang asal menuntut hutang tetapi hutang hendaklah dituntut oleh wakilnya. 



c) Pinjaman : 

1 - Gambarannya : apabila pengeluar membayar kepada peniaga dengan harga yang diminta, yang dibeli oleh pemilik, pengeluar memberi pinjaman kepada pemilik dan pemilik membayar kepadanya pada masa akan datang, dan demikian, di bawah apa yang diwajibkan dengan kontrak urus niaga antara pemilik dan pengeluar, seolah-olah pemilik dan pengeluar bersetuju untuk membayar kepada pengeluar harga yang dibeli oleh pemilik secara ansuran seperti perjanjian yang telah dibuat untuk membayarnya pada kemudian hari. 

2 - Perbincangan tentang pandangan ini : Kita boleh membincangkan pandangan ini adalah seperti berikut: Hubungan antara pemiutang dan peminjam adalah hubungan dua hala, adapun hubungan di dalam urus niaga melibatkan 3 pihak, iaitu pemiutang - peniaga - dan pemilik. Berserta pembayar hutang iaitu pengeluar dimana pengeluar menanggung hutang daripada pemilik yang mesti dibayar dan menjadi penganti kepada pemilik pada cagaran hutang, dan dia tidak boleh memberi dengan cagaran tersebut dan apabila terjadi keadaan tersebut maka perlu ada keizinan daripada orang yang menjadi penjamin atau wakil atau pemegang asal cagaran itu. 



d) Sistem Jaminan : 

1 - Adalah pandangan Ulama Moden : Dr Nazih Hammad, Dr Mohammed Ali Bin Eid, dan Dr Mohamed Abdul Halim Omar, Dr Abdullah Al-Saidi, dan lain-lain.

sambungan di entry post yang akan datang.......

Wednesday 24 August 2011

(M/S 116)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : TENGKU KUDEN BIN TUAN SOH (09BI01024) (SMSU 5B)


beliau berkata: ((kad kredit ini ianya untuk membolehkan pertukaran dan semua cabang interaksi pertukaran pada hari ini menjadi urusan yang perlu dibayar. Dan apa yang boleh kita gambarkan pada urusan ini dan apa yang telah digambarkan seperti yang dinyatakan – daripada proses upah agensi))[1]

2. Gambarannya : Apabila menandatangani kontrak yang telah dipersetujui ke atas kad kredit bersama pengeluar maka wakil hendaklah membayar apa yang telah ditentukan dalam hutang kad kredit tersebut. Kemudian jika pemegang kad membeli sesuatu, peniaga akan menghantar harga invois pembelian, bahawasanya beliau telah membeli dengan pengeluar dan membayar kepadanya, seolah-olah ejen membayar daripada pemegang kad , dan kemudian akan menerima apa yang telah dibayar atau ditolak daripada akaun pemegang kad itu, atau terpulang pada pemegang kad sekiranya dia tidak mempunyai akaun. 

3. Perbincangan tentang pandangan ini : kita boleh membincangkan pandangan ini seperti berikut : 

a) sesunguhnya hubungan perjanjian di antara ajensi melibatkan dua pihak iaitu orang yang mewakilkan (prinsipal) dan orang yang diwakilkan (ejen), tetapi di dalam kad kredit, hubungan perjanjian melibatkan tiga pihak iaitu pemegang kad, peniaga dan pengeluar. 

b) dalam kontrak ajensi disyaratkan mesti membawa wakil ketika berlaku akad tersebut, ini merupakan pandangan majoriti ulama, pada pandangan mazhab syafiee, adalah diharuskan ejensi membawa wakil ketika berlaku kontrak walaupn wakil itu tidak membuat kontrak tersebut[2] dan pada kad kredit yang tidak boleh diwakilkan seperti hutang, ejensi perlu ada ketika membuat kontrak tersebut. 

c) dalam kontrak ajensi, tiada paksaan bagi wakil untuk berhutang daripada orang yang diwakilinya, dan pada kad kredit yang memaksa pengeluar untuk menghalang pemegang kad daripada berhutang kepada peniaga. 

Tetapi sesungguhnya, menjawab persoalan di atas: sesungguhnya wakil itu tidak dibolehkan berhutang melainkan perkara tersebut biasa dilakukan........


sambungan di entry post yang akan datang.......

_______________________
[1] Majalah daripada Akademi Fiqh Islam di Jeddah 7/1/669 
[2] Al-radd muhtar 4/418, nihayah al-muhtaj 5/20-21, al-furuk 4/334


Tuesday 23 August 2011

(M/S 115)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMMAD SHAIRAZI BIN SAIDIN (09BI01098) (SMSU 5B)


Peniaga - dan penyerah tugas - di sini pemegang kad - dan bank – dan adalah disini: pengeluar kad - dan hutang , dan adalah disini ada 2 jenis hutang: hutang peniaga – dan adalah disini: pengeluar - di bawah penjagaan pemegang kad – dan adalah disini: penyerah tugas - dan hutang adalah sama dengan pemegang kad - dan di sini dia penyerah hak di bawah penjagaan pengeluar – dan adalah di sini: pengeluar kad- 

Perbezaan di sini, antara dua keadaan : 

Keadaan pertama : Pemegang kad hendaklah seimbang atau atau insurans pada pengeluar, dalam kes ini hendaklah menyempurnakan syarat-syarat tugasan yang sebelumnya, di mana sumber yang mengandungi hutang, dan pemindahan wang untuk peniaga berdiri di bawah perlindungan pengeluar. Dijelaskan dalam kitab Al Hidayah: ((jika seorang lelaki yang didepositkan ribu dirham, dan menghantar ia adalah dibenarkan, kerana ia lebih berupaya untuk menunaikannya)) 

Keadaan kedua : yang tidak kredit pemegang kad atau insurans pada sumber itu, dalam kes ini, kita tidak untuk memindahkan, tetapi kita di hadapan urus niaga lain. 

- Hanbali berkata : Ia adalah satu proses dan agensi, di mana Bahooti berkata di dalam kitab Rawd : ((yang merujuk kepada orang-orang yang tidak agensi hutang)) 

- Maliki berkata : Sesungguhnya, ia adalah perbuatan pemegang kad, di mana beliau berjanji untuk menanggung sumber untuk pemegang kad itu apa adalah direkodkan pada kad itu adalah hutang, berkata Qaraafi dalam Az Zakhiroh Sesungguhnya aku menyewa rumah kamu dengan sepuluh dinar, maka aku tetapkan dengan sewaa atas sesiapa yang tidak berhutang, terima, dan iaitu pemegang kad.)). 


b) Agensi : 

1. Ulama-ulama zaman moden berpendapat : Dr Wahba Zuhayli, 



sambungan di entry post yang akan datang.......

Monday 22 August 2011

(M/S 114)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMMAD SYAFIQ YADIY BIN HASNOL YADIY (09BI01095) (SMSU 5B)

2. Tanggungjawab Peniaga : adalah terhad tanggungjawab peniaga kepada bank adalah seperti yg berikut :

a) mempamerkan logo kad ditempatnya. 

b) menerima semua kad kecuali yang rosak atau tamat tempoh, atau yang disenarai hitamkan. 

c) Tidak menuntut kepada pemegang kad, harga barangan dan diskaun yang telah dipersetujui dengan pendahuluan bayaran. 


c) Hubungan diantara pemegang kad dan peniaga : 

1. Tanggungjawab peniaga terhadap pemegang kad : untuk tidak menghadkan nilai tuntutan. 

2. Tanggungjawab pemegang kad kepada peniaga : untuk tidak menghadkan nilai kredit melebihi limit kad.  


5. Hukum Syarie Untuk Kad Kredit :

a) adalah suatu pemindahan : 

1. Adalah pandangan ulama moden : Dr Wahba Zuhayli, Dr Abdullah bin muni’, dan Dr Rafiq Al-Masri, dan saya (pengarang) mengikut pandangan Kumpulan Dallah Al Baraka. 

2. Gambarannya : pemegang kad itu membeli dari peniaga barang, dia mestilah mengetahui harga barang terlebih dahulu, jika tidak, dia hendaklah merujuk harga barang-barang kepada pengeluar kad, yang - iaitu, seorang pembawa - membawa pengesahan yang utama terlebih dahulu daripada penukar sumber harga untuk membelinya, dan sebagainya berdasarkan pemberian kontrak dengan kad dan menyerahkannya kepadanya; sekali gus menamatkan permintaan harga barang bagi pemegang kad. 

3. Perbincangan pandangan ini : dalam rukun penukaran ialah: orang yang dialihkan - iaitu :........


sambungan di entry post yang akan datang.......

Sunday 21 August 2011

(M/S 113)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MOHAMMAD SHAMIM BIN MOHAMAD SHAKIR (09BI01091) (SMSU 5B) 


1. Tanggungjawab Pengeluar : Pengeluar berkomited kepada perkara-perkara berikut: 

a) Membolehkan pemegang kad untuk mendapatkan wang tunai, beserta pembayaran harga barang-barang yang diperolehinya. 

b) Memberikan kepada pemegang, tarikh akhir bagi pembayaran daripada apa yang dibayar kepada pihak pengeluar, kebiasaannya mempunyai had masa selama 30 hari. 

c) Mewujudkan beberapa insentif kepada pemegang kad seperti perkhidmatan hotel, perjalanan insurans kemalangan dan sebagainya. 


2. Tanggungjawab Pemegang Kad : Pemegang kad mempunyai komited terhadap perkara-perkara berikut: 

a) Membuka akaun melalui pengeluar dan mungkin sebahagian pengeluar tidak meletakakan syarat tersebut. 

b) Bayaran deposit dalam bentuk wang tunai antara pemegang akaun dengan pengeluar dan mungkin sebahagian pengeluar tidak meletakakan syarat tersebut. 

c) Pembayaran yuran secara berversi dan yuran langganan dengan syarat daripada pengeluar. 

d) Tidak memulangkan barang-barang kepada peniaga untuk mendapatkan harganya. 

e) Jumlah penukaran pemegang kad yang dibayar untuk kad itu kepada peniaga mata wang. 

f) Bayaran amaun yang harus dibayar pada kad kepada pengeluar, tidak kira waris kepada penerima kad. 


b) Hubungan antara pengeluar dan peniaga : berikut merupakan hubungan antara pengeluar dan peniaga: 

1. Tanggungjawab Pengeluar : Tanggungjawab yang terhad dan pengeluar bersetuju untuk membayar semua hutang yang dicatatkan pada kad.


sambungan di entry post yang akan datang.......

Saturday 20 August 2011

(M/S 112)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NORHAWANI BT ALUAI (09BI01070) (SMSU 5B) 

b) Kepentingan kad kredit kepada pengeluar kad : sebagai contoh faedah yang terhasil dengan penggunaan kad kredit adalah seperti berikut : 


1.yuran yang menghasilkan sumber daripada produk pengeluaran kad seperti yuran produk dan yuran keahlian. 

2. Faedah yang terhasil dari penggunaan kad kredit sekiranya pelanggan menggunakan kad tersebut dengan bayaran serta mendapat pulangan dengan pembelian yang berharga dan sebagainya. 

3. Komisyen yang dikeluarkan kepada peniaga-peniaga dalam urusan penggunaan kad. 

4. Pertambahan kecairan modal iaitu wang deposit melalui bank untuk memperolehi kad, sekiranya tiada sumber kad yang dikeluarkan oleh kebanyakan bank melainkan mereka mempunyai akaun di dalam kad kredit tersebut. 

5. Peniaga menggunakan publisiti kepada peniaga peniaga kecil dengan menggunakan kad, ia merupakan salah satu kaedah dalam perniagaan. 

6. Taraf matawang yang diasaskan oleh bank Negara dalam penggunaan kad apabila berurusan dengan pihak luar. 


c) Kepentingan kepada peniaga : sebagai contoh kepentingan penggunaan kad kepada peniaga yang ingin berurusan menggunakan kad seperti berikut: 

1. Jaminan hutang, sebagai contoh barang yang dijual kepada pelanggan yang dibayar melalui penggunaan kad yang pasti dan jelas. 

2. Pertambahan pelanggan serta pembeli memberi keuntungan di setiap dalam perniagaan tersebut. 



4. Hubungan diantara orang yang menggunakan kad (pemegang kad) : 

a) Hubungan antara pengeluar dan pelanggan ialah seperti berikut :........

.........sambungan di entry post yang akan datang.......

Friday 19 August 2011

(M/S 111)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NUR SYUHADA BINTI ABU BAKAR (09BI01065) (SMSU 5B) 

3. Kepentingan Kad Kredit : Kad kredit adalah penting bagi pemegang, dan sumbernya, dan peniaga yang menerima perjanjian itu. 


a) Kepentingan kepada Pemegang Kad kredit : Kita boleh merumuskan kepentingan pemegang kad kredit untuk perkara-perkara berikut : 

1. Meningkatkan status sosial seseorang , seperti yang kita lihat bahawa banyak pemegang kad untuk berbangga di hadapan orang ramai. 

2. Kad kredit memberikan keselamatan dari bahaya kecurian wang atau ancamannya,dan menghalang serangan untuk mendapatkan wang,kerana ia tidak perlu dibawa dalam bentuk wang poket seseorang kerana dia boleh membawa kad ini untuk mendapatkan wang tunai apabila dia mahu. 

3. Memudahkan membayar keperluan kedai-kedai yang berusan dengan kad kredit. 

4. Mudah untuk mendapat wang apabila diperlukan. 

5. Akses kepada banyak perkhidmatan lain termasuk: perkhidmatan telefon antarabangsa, seperti boleh menggunakan telefon yang dia mahu,apabila dia mahu memanggil - panggilan Luar Negeri - tanpa perlu membayar tunai, kerana panggilan dicatatkan pada kad sumber. 

6. Bagi pemegang diskaun di hotel-hotel, restoran, syarikat penerbangan, dan kemudahan perkhidmatan yang lain, seperti yang dipersetujui antara penerbit kad dan institusi-institusi ini untuk memberi diskaun kepada pemegang kad. 

7. Jika membeli tiket penerbangan dengan kad kredit akan mendapat insurans kemalangan yang mgkin berlaku pada masa akan datang. 


sambungan di entry post yang akan datang.......

Thursday 18 August 2011

(M/S 110)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : SUFIA NAZIRA BINTI MOHD YUSOF (09BI01096) (SMSU 5B) 

Kesimpulan : Sesungguhnya surat jaminan merupakan satu akad yg khusus lebih banyak cenderung kepada wakil, dan terselindung daripada pihak pelanggan, dan harus dan diharuskan mengambil upah keatasnya, kerana ianya mengambil upah keatas wakil. 

Adapun jika yg benar itu daripada pihak belah pelanggan dan maka ia lebih dekat kepada jaminan,jaminan itu harus, akan tetapi tidak harus mengambil upah keatasnya atas kata-kata jumhur ulama’, kerana tidak harus mengambil upah keatas jaminan di sisi mereka, dan pada pendapat saya (pengarang) harus mengambil upah keatas jaminan perniagaan tanpa jaminan individu, maka akan keatasnya harus mengambil upah keatas ganti rugi itu. 

Maka telah bersependapat beberapa ulama’ akan surat jaminan adalah satu akad drpd akad-akad moden, tidak ada contoh dalam undang-undang, dan apabila begitu maka ia haruslah kerana tidak terdapat dalam syariah bahawa ia ditegah atau dihalang. 


Transaksi Kelima : Kad Kredit 

1. Takrif Kad Kredit : ianya adalah benda yg bersandarkan khas daripada bank ataupun syarikat kewangan yang membolehkan pembawa kad untuk dapatkan kepada barang atau khidmat atau orang-orang yang menerima wang untuk berurusan dengan dokumen ini, disandarkan bagi apa jua kehendak yang kemudian membayar balik keatas pembawa kad untuk sumber nilai barangan atau perkhidmatan atau wang yang diperolehinya. 

2. Sejarah Kad Kredit : berbalik pada sejarah kad kad ini bermula pada hujung kurun 19, ketika mana apa yg disandarkan keatasnya syarikat tekstil dan pakaian Britain membahagikan kepada pekerja-pekerja mereka kad-kad digunakan di kedai-kedai perniagaan, tapi mereka hanya menerima kerpeluan tersebut tanpa ada niat untuk bayar harga barang keperluan itu tadi, dan adalah dalam syarikat itu akan dibayar keperluan-keperluan ini kepada pemilik-pemilik kedai, kemudian telah ditetapkan untuk pelanggan-pelanggan mereka membeli keperluan apa yang telah dibayar untuk mereka.


sambungan di entry post yang akan datang.......

Wednesday 17 August 2011

(M/S 109)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : AINON MARDHIAH BINTI ZAWAWI (09BI01090) (SMSU 5B) 

Pandangan penulis dalam hukum ini : mengambil bayaran keatas jaminan – sesungguhnya wajib menolak pandangan ini. Dan apa yg dilihat, pertukaran hal2/keadaan jaminan hari ini, tidak dapat dinafikan bahawa pertukaran hukum seiring dengan pertukaran zaman,[1] perubahan adat rakyatnya dan tabiat mereka[2], dan juga kerana meraka tidak tahu bahawa nas syarie daripada Al-quran ataupun sunnah menghalang pengambilan bayaran keatas jaminan. 

Pandangan penulis yang membolehkan jaminan terdapat 2 jenis : 

Jenis pertama : Kafalah Peribadi ( Jaminan Peribadi) : Jaminan hutang Istihlaki (pakai habis) contoh: makanan, minuman : jaminan jenis pertama ini seperti jaminan fakir miskin keatas hutang mereka, dan ini merupakan bab ihsan, dan ianya kewajipan manusia dan agama maka tidak sesuai bagi orang muslim membiarkannya, firman Allah dalam surah al-maidah : dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa dan pencerobohan. Oleh itu, mengambil bayaran bagi jaminan ini menjejaskan maksud sebaliknya(ayat quran ini) 

Jenis kedua : jaminan Bisnes (Perniagaan) : Jaminan perniagaan, seperti jaminan keuntungan untuk masuk dalam tender atau tawaran perniagaan atau pelaburan yang boleh membuat kekayaan daripadanya, jenis ini dituntut kepada penjamin dan bukanlah kepada fakir miskin, tetapi masalah prosedur yang ada tidak membolehkannya daripada mencapai hasil yang baik melainkan dengan memberi jaminan, pandangan penulis disini, harus mengambil bayaran bagi jaminan jenis ini, kerananya penjamin termasuk/ terlibat dalam masalah kewangan, dan keuntungan dan kerugian perkongsian, terutamanya jika penjamin mengambil jaminan seperti ini dan membuat duit dengan cara sebegini. Hal ini juga seperti ahli feqah yang tidak harus baginya mengambil bayaran keatas pendidikan feqah melainkan jika mengambil bayaran itu setelah selesai pendidikan tersebut[3]

Dan jika diharuskan mengambil bayaran keatas jaminan bisnes/perniagaan, diharuskan kepada bank untuk mengambil bayaran keatas jaminan yang memenuhi syarat pelanggan dalam surat jaminan. 

Kesimpulan Penulis : sesungguhnya surat jaminan merupakan akad khusus yang hampir dengan wakalah....



______________________
[1] Jurnal Hukum, jilid 39 
[2] Syarah Kawaid Fiqhiyah , halaman 173, Sheikh Ahmad Zarqa 
[3] Fatwa Hindu 5/379 


sambungan di entry post yang akan datang.......

Tuesday 16 August 2011

(M/S 108)

Diterjemahkan  oleh : NORLIANA BINTI ABDULL GHANI (09BI01058) (SMSU 5B)
*tidak menghadirkan diri pada hari pembentangan

d) Dan masa surat jaminan tidak menjadi masalah, kerana hanafi maliki hambali (mereka) membenarkan jaminan[1]

e) Surat jaminan dapat membentuk hubungan dua hala antara bank dan penerima faedah (pengguna), dan jaminan menbentuk hubungan tiga golongan ini iaitu penjamin,orang yang dijamin dan orang yang menerima faedah. 

f) Surat jaminan diberikan pengguna kepada bank ketika membuat akad tuntutan secara bayaran yang dipersetujui antara mereka(bank &pelanggan), dan pada jaminan tidak diharuskan oleh ulama mengambil bayaran terhadap jaminan kerana pada mereka (ulamak) suatu akad yang baik,dan mengambil bayaran keatas suatu akad yang baik bertentangan dengan akad. 

Dan secara hakikat apa yang diberikan/dibayar pelanggan –orang yang dijamin-kepada bank-penjamin-daripada harta ada dua jenis yang asalnya : 

Pertama : sesungguhnya dikeluarkan pelanggan bayaran yang pelbagai untuk perbelanjaan yang ditanggung oleh pihak bank mengeluarkan surat jaminan,dan ini dibangkitkan dalam seminar fatwa fiqh yang pertama dirumah pembiayaan Kuwait(Kuwait finance hause) yang diadakan di Kuwait antara 7-11 rejab tahun 1407 hijrah,dan apa yang dibincangkan daripada itu adalah bayaran yang diambil oleh perbankkan islam dalam pengeluaran surat jaminan merujuk kepada perniagaan perbankkan bank bagi pengeluaran surat dan bukan jaminan yang disediakan kepada pelanggan bank. 

Kedua : sesungguhnya dikeluarkan oleh pelanggan untuk jaminan yang disediakan oleh bank,dan majoriti ulamak islam tidak membenarkan mengambil bayaran daripada jaminan kerana jaminan adalah suatu akad yang baik. 



______________________
[1] Fatwa india 3/272 dan 278,dusuki,syarhul kabir 3/331,wal insof 5/213.


sambungan di entry post yang akan datang.......

Monday 15 August 2011

(M/S 107)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : SITI NURHUDA BINTI AWANG (09BI01056) (SMSU 5B) 

Berkatalah Abu Qatadah : " Ya Rasulullah , Dua dinar itu tanggung jawabku." Maka Rasulullah berkata : keduanya itu (dua dinar) adalah dipertanggungjawabkan ke atas kamu daripada harta kamu , manakala Jenazah ini akan terlepas daripada tanggungjawabnya )? Abu Qatadah menjawab : Ya, lalu Rasulullah Shollallahu ‘alaihi wassalam mensolatkan ke atas Jenazah itu.[1]

c) Dalam percakapan yang mengandungi kesempurnaan akad di antara wakil yang sanggup dan bank yang akan menjamin tanpa bersekutu/menjadi sekutu berkongsi dengannya faedah dalam akad tersebut dan tidak menerima dalam pengakuan tersebut.Tidak ragu-ragu kemusykilan dalam menjamin orang salah, kerana Hanabilah dan Abu Yusuf daripada Hanafiah mengharuskan jaminan tanpa izin orang yang disanggup baginya dan tidak redha ke atasnya(orang yang mengatakan tidak redha ke atasnya) ke atas hadith terdahulu.[2]

Dan Hadith Salmah bin Akwa’RA telah berkata: Kami telah duduk disisi Rasullullah SAW ketika datangnya dengan jenazah , maka berkatalah mereka:solatlah keatasnya, maka Rasullullah SAW telah berkata:Adakah mempunyai hutang ke atasnya? Katanya lagi:Tiada, Rasullullah berkata:Adakah dia ada meninggalkan sesuatu?Katanya lagi:Tidak, maka solatlah ke atasnya,kemudian datangnya jenazah yang lain, katanya;Ya Rasullullah solatlah ke atasnya, maka Rasullullah berkata : Adakah dia ada meninggalkan hutang? Katanya lagi tidak, Rasullullah berkata lagi:Adakah dia ada meninggalkan sesuatu?Katanya lagi(para sahabat) Tiga dinar, maka solatlah keatasnya, kemudiannya datang orang yang ketiga (jenazah) Mereka (para sahabat) berkata solatlah keatasnya.Rasullullah bersabda: Adakah dia ada meninggalkan sesuatu?Katanya:Tidak ada,Rasullullah berkata: Adakah si mati ada mempunyai hutang? Katanya lagi Tiga Dinar, Rasullullah berkata: Bersolatlah kamu ke atas sahabat –sahabat kamu.Telah berkata Abu Qatadah Rasullullah SAW telah bersolat ke atas mereka dan aku yang menanggung hutangnya , maka solatlah nabi keatasnya.[3]

Dan juga sekiranya orang yang sanggup menanggung(hutang) redha baginya: iaitu (mustafid ) diketahui wujud kerana mengetahui terjadinya penerimaan kesempurnaan percakapan ketika terjadi urusan dengan bank dengan memperolehi manfaat dengan harga yang rendah (penurunan harga) rasmi daripada kerajaan atau pemerintah. 




______________________
[1] Sunan Abi Daud dalam Kitab Albuyu’ ( bab pengukuhan dalam hutang ), dan Sunan Alkubra oleh Al-Baihaqi 6/75, dan Sunan Ad-Darqathni 3/79, dan Al-Mustadrak Al-Hakim 6/58 dan telah berkata : Sohih pada Isnad namun bukan pada takhrijnya, telah disepakati oleh Az-Zahabi.
[2] Almughni 591/4 li ibnu qudamah, wal ihtiyaar lilta’lil 170/2 , wal babul syarah alkitab 158/2 
[3] Albukhari fi kitab alhiwalaat bab iza ahalun dinul mait a’la rijlun jazun. 


sambungan di entry post yang akan datang.......

Sunday 14 August 2011

(M/S 106)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMAD NABIL FIKRI BIN MOHD DAUD (09BI01017) (SMSU 5A)


2- Gambarannya : pelanggan yang ingin memeterai satu kerjasama sebagai contoh tawaran (tender) – kepada bank, dan meminta daripadanya mengukuhkan kedudukan kewangan sebagai janji dalam membayar kepada penerima sejumlah harta ketika dituntut oleh penerima tersebut. Pihak Bank hendaklah tentukan perjanjian dengan pelanggan ini sehingga tamat perjanjian. 

Pihak Bank tidak mengeluarkannya - pada kebiasaan - perjanjian ini, kecuali selepas pelanggan menawarkan kepada bank sebahagian jaminan ke atas haknya, seperti harta benda sebagai cagaran dan sebagainya. Dan Bank biasanya menerima yuran tertentu yang dipersetujui, dan ia adalah perbelanjaan yang dikeluarkan. 

3- Kesesuaian Mengikut Fiqh : dan telah disebut-sebut oleh orang ramai pada hari ini mengenai nama surat jaminan dengan nama ((Jaminan Bank / Kafalah Bank )) tetapi, setelah penelitian pada keduanya, kami mendapati di antara keduanya terdapat persamaan dan dan juga perbezaan , di antaranya adalah : 

a) bahawa tujuan setiap Surat Jaminan dan Jaminan pengukuhan kedudukan kewangan terhadap yang mendapat jaminan (makful) adalah tanggungjawab penerima, dengan membentuk keamanan ke atas haknya itu agar tidak akan menjadi sia-sia. 

b) Jaminan (Kafalah) adalah Menggabungkan dua tanggungan dalam tuntutan dan hutang, di sisi Jumhur fuqaha’, Tetapi perkara dalam surat jaminan berbeza , pada waktu itu menjadikan pelanggan dijamin dengan pengeluaran surat jaminan kepada penerima, dan langkah penerima membuat tuntutan dengan haknya kepada bank sahaja. Dan perkara ini adalah tidak dipersetujui mengenai Jaminan (Kafalah) kecuali ianya tidak terhalangnya oleh syara’. Dan sesungguhnya telah diterima oleh Hanafiah , Malikiyah dan Syafi’iyah pada salah satu daripada pendapat-pendapat mereka adalah dengan mensyaratkan perlepasan yang sah pada perjanjian Jaminan (Kafalah) [1]. Mereka Berdalilkan bagi perkara tersebut dengan riwayat daripada Jabir Bin Abdullah R.A. telah berkata : telah mati seorang lelaki, maka kami telah memandikannya dan mengkafankannya serta membersihkannya , lalu kami membawanya kepada Rasulullah Shollallahu ‘alaihi wassalam. Kami bertanya kepada beliau: "Apakah Rasulullah akan mensolatkannnya?". Rasulullah bertanya: “Apakah dia mempunyai hutang?". Kami menjawab: "Ya, dua dinar." Rasulullah kemudian pergi dari situ.........


........sambungan di entry post yang akan datang.......

______________________
[1] Al-Ikhtiar 2/169 , Syarah As-Shoghir 3/245 , Nihayah Al-Muhtaj 4/444. 


Saturday 13 August 2011

(M/S 105)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : AHMAD A’ALAUDDIN BIN MOHAMAD (09BI01010) (SMSU 5A )

Perkara yang diambil oleh bank daripada wakil pengimport ada dua :- 

Pertama : bayaran komisyen keatas perkhidmatan yang di laksanakan bagi wakil pengimport, saya lihat keharusan dalam mengambil bayaran komisyen ini, sebagai ganti kepada faedah yang disyariatkan, adapun ketidakterimaan fuqaha’ dalam mengambil ganjaran atas jaminan, saya lihat bahawa tidak harus mengambil ganjaran atas jaminan persendirian@perseorangan, adapun jaminan perniagaan maka harus mengambil ganjaran keatasnya, kerana yang pertama adalah akad ihsan, pengambilan ganjaran keatasnya akan menafikan perbelanjaannya, dan yang kedua iaitu akad pelaburan maka harus mengambil ganjaran keatasnya. 

Kedua : faedah (bunga) ke atas bayaran tertangguh(baki bayaran)dalam tanggungan wakil pengimport, adalah riba yang tidak halal di sisi agama Allah melainkan darurat, dan wakil pengimport hendaklah berurusan dengan bank Islam dalam mengatasi keuntungan yang salah dari membeli pada tempat riba dalam urusan pembukaan akaun kredit. Sekiranya peniaga berada di Negara yang tiada bank Islam maka di beri kelonggaran baginya untuk mengambil riba dalam urusan kredit jika ia berhajat kepadanya(jika mahu), kerana berhajat kepada keperluan melebihi darurat, dan hajat disini adalah hajat perseorangan dan umum. Adapun perseorangan : ianya merupakan keperluan para peniaga dalam membuka akaun kredit kerana ianya adalah kewajipan dalam perniagaan, Dan adapun yang umum, supaya ekonomi tidak jatuh ke tangan para peniaga yang fasik.

Transaksi keempat : surat jaminan :

1- Takrif : perjanjian yang terakhir yang dibuat oleh bank berdasarkan tuntutan pelanggannya dengan kadar bayaran wang yang tertentu atau tertakluk pada pelantikan, sepanjang tempoh yang tertentu, sebaik sahaja pengimport menuntut daripada bank itu tanpa merujuk kepada pelanggan. 


sambungan di entry post yang akan datang.......

Friday 12 August 2011

(M/S 104)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MUHAMMAD SABRI BIN ZAKARIA (O9BI01018) (SMSU 5A)

Transaksi ketiga : Pembukaan Dokumen Pinjaman 

1- Definisi : dokumen pinjaman merupakan surat yang ditujukan kepada cawangan bank @ ejen di negara lain yang mana bank luar negara tersebut meminta supaya membayar sejumlah wang @ ia memberi jaminan untuk membayar sejumlah bayaran tertentu kepada bank bank Negara tersebut. 

2- Gambaran : dua contoh dokumen pinjaman : 

Gambaran pertama : Seorang peniaga Kuwait berhasrat untuk membeli sejenis barangan dari sebuah syarikat di Britain. Setelah harga dipersetujui, syarikat Britain meminta agar peniaga Kuwait itu membuka akaun supaya dapat menghantar barangan tersebut secara terus kepadanya, maka peniaga itu pergi ke bank Kuwait dan membayar harga penuh bagi barangan tersebut, dan peniaga itu membuka akaun untuknya, dan bank itu mengambil caj perkhidmatan atas pembukaan akaun tersebut, kemudian bank Kuwait memindahkan jumlah wang kepada bank Britain supaya bank Britain dapat menyalurkan kepada syarikat Britain dan selesailah caj barangan belian keatas peniaga tersebut. 

Gambaran kedua : Seorang peniaga pergi kepada bank Kuwait dan membayar kepadanya separuh daripada harga barangan yang ditetapkan, dan bank Kuwait menjamin baki harga barangan peniaga dengan bank Britain, yang mana ia (bank Kuwait) menjaminnya dari syarikat pengeksport dari baki barangan. Bank Britain mengenakan faedah-faedah bagi bayaran baki keatas bank Kuwait, dan bank Kuwait pula mengenakan faedah-faedah bayaran baki keatas peniaga, ditambah pula dengan bayaran pembukaan akaun. 

3- Pandangan fuqoha’ : kaedah feqah bagi pembukaan dokumen pinjaman iaitu : dianggap sebagai jaminan, bank Kuwait menjamin wakil pengimport terhadap bank Britain, yang mana ia(bank Kuwait) akan menjamin wakil tersebut dan bank Kuwait menjamin keatas syarikat, bahawa ia akan membayar baki dalam tanggungannya dari harga barangan yang di import. Jaminan – iaitu : bank Kuwait – (keatas) bank Britain dan syarikat dalam menghantar barangan yang dibayar pengimport Kuwait separuh dari harganya. 


sambungan di entry post yang akan datang.......

Thursday 11 August 2011

(M/S 103)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : MOHD FAUZAN BIN JAMIL (09BI01040) (SMSU 5A)


Di dalam hal ini, sesebuah negara yang dilengkapi segala transaksi adalah dipegang oleh pihak bank dalam negara. Kemudian bank tersebut melakukan pemindahan wang kepada pemegang bank dan pihak bank akan menghantar notis pertukaran kepada pemegang bank. Dan ia adalah satu proses yang diluluskan,kerana ia disertakan dengan proses transaksi yang betul dan proses pajakan yang betul. Tempat pajakan ialah satu pemindahan wang dari satu tempat ke tempat yang lain. 

Gambaran kedua : Pelanggan menyokong sesuatu pertukaran dari bank Kuwait mata wang dinar untuk pertukaran ke bank tertentu di Damsyik. Yang mana bank tersebut boleh melakukan pertukaran dan mengambil upah atas pertukaran tersebut. Sehingga jumlah pertukaran ke dinar di bank Damsyik.Maka transaksi dinar di bank Damsyik akan bertukar kepada nilai lirat, dan bank di Damsyik itu menerima sesuatu pertukaran kepada nilai lirat .Dengan itu sesuatu transaksi telah lengkap di bank Damsyik dan bukan lagi di bank Kuwait. 

Ada sebahagian berpendapat bahawa, dalam proses pertukaran wang dari sesebuah negara ke sesebuah negara lain akan lebih cenderung jika diiringi sesuatu proses transaksi yang membentukkan 2 akad dalam 1 akad. Akad yang pertama adalah akad transaksi dan akad yang kedua adalah akad pajakan. Sesungguhnya telah bersabda ( Rasulullah telah menegah melakukan 2 akad dalam sesuatu jualan )[1] akan tetapi perintah tersebut tidak diterima ke atasnya. Dan transaksi akad berlaku dengan sendirinya. Satu sewaan pemegang akaun bank perlu ada satu akad yang lain.Tiada hubungan baginya dengan akad yang pertama. Dan bersetuju satu dari keduanya mengikut akad yang berlainan. Ini kerana bank tidak mengenakan syarat ke atas pelanggan dengan mengikat satu pertukaran dengan transaksi. 

Kesimpulan : Saya tidak nampak dalam proses pemindahan wang melalui bank atau sebagainya adalah dilarang oleh syarak – kerana ia adalah pajakan benar – sama ada disertai dengan bayaran atau tidak diiringi oleh kontrak pertukaran. 



______________________
[1] Riwayat Al- Turmizi dan Nasa’I dan Imam Malik dalam Kitab Mua’toq, Bab Jualan Melarang Daripada Dua Transaksi Dalam Satu Jualan.

sambungan di entry post yang akan datang.......

Wednesday 10 August 2011

(M/S 102)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NORHAMIZA BT HUSSAIN (09BI01013) (SMSU 5A) 


Saya melihat bahawa pemindahan wang bukan bon cek (suftajah), tetapi ialah sewaan , terdapat di dalamnya 4 rukun dalam sewaan : penyewa- iaitu pelanggan penukar -pekerja upahan -iaitu bank- penyewa keatasnya – iaitu perkhidmatan pertukaran - pemberi sewa- ialah apa yang diterima oleh bank daripada pembayaran pelanggan di atas pertukaran -, sewaan ini tiada yang menghalang di dalam syarak. 

Akan tetapi proses pertukaran wang melalui bank itu kebiasaannya apa yang yang disifatkan seperti persediaan proses pertukaran, terutama sekali jika pemindahan itu ke negara lain,dan apabila mereka menukar wang dinar Kuwait kepada sahabat karib dengannya di Syria sungguh pun saudaranya tidak akan menerima dinar Kuwait, bahkan menerima wang Syria,dan di sana mahu atau tidak terpaksalah kita berhenti sedikit untuk melihat proses pertukaran ini, dan ketika kami perhatikan kami dapati tidak terkeluar dari cara berikut: 

Gambaran Pertama : saya berikan kepada bank dinar, maka diberikan kepadanya cek dengan lira Syria yang mana wang lira itu boleh di guna pakai di Syria, maka kami berpandangan bahawa ini ialah masalah pertukaran dinar dengan lira Syria sebelum terjadinya perpindahan, maka yang demikian telah tercapai pertukaran yang sempurna iaitu penerimaan dalam majlis akad, iaitu di tulis dalam kiraannya itu beberapa angka atau rekod dengan namanya dalam rekodnya, maka orang yang terima cek ialah pekerjanya, maka ditulis jumlah tersebut dalam rekod baru dengan nama fulan yang diiktibar dia lah pemegang cek tersebut, terdapat keputusan yang telah dibuat oleh Akademi Fiqh Islami pada sesi ke sebelas yang diadakan di Mekah Al mukaramah, 13-20 rejab tahun 1409 hijrah.: ((orang yang memberi cek itu ialah orang yang menerima pegang disisi orang itu apabila sempurna syarat-syarat dalam masalah pemindahan duit dengan pertukaran di bank. Dan diiktibarkan juga apa yang kita tulis dalam buku oleh bank dalam hukum memegang bagi mereka yang ingin pindahkan mata wang kepada yang lain, sama ada pertukaran itu dengan memberi duit kepada orang yang menukarkan mata wang atau mata wang yang didepositkan padanya))[1]


______________________
[1] penyelidikan jurnal ulama’ fiqh moden, m/s 288, bilangan ke2,tahun pertama.

sambungan di entry post yang akan datang.......


Tuesday 9 August 2011

(M/S 101)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NURUL SHAFEENATUL NADIA BT ARZEMAL (09B01025) (SMSU 5A) 


e) Diskaun Pinjaman Perdagangan bukan daripada dha’ wata’ajjal : wajar disebut bahawa Diskaun Pinjaman Perdagangan yang sudah lama dibincangkan bukan daripada masalah (kedudukan dan kelajuan), jika berlaku kejatuhan sesuatu daripada hutang dikenakan bagi mempercepatkan pencapaian dengan Diskaun Pinjaman Perdagangan adalah tidak harus, Apa yang menarik perhatian kepada Majlis Fatwa dalam keputusan lalu telah pun kami telah tunjukkan. 


Pekhidmatan Perbankan (Muamalat Misrafiyah Khidmiyah) :

Transaksi Pertama : mendapat hak oleh yang berhak :

Dengan itu,seperti mendapat cek oleh yang berhak oleh bank-bank lain di dalam negara atau luar negara, dikenakan yuran tertentu. Adalah jelas bahawa ini adalah yuran yang diambil oleh bank adalah nilai perkhidmatan yang diberikan oleh bank kepada pelanggan, iaitu: mendapat nilai cek ini dari bank yang lain dan diserahkan kepadanya, jika tidak bank akan menerima untuk melakukan perkhidmatan ini, iaitu pemilik cek ke bank yang mengeluarkan cek itu untuk menerima nilai tersebut. 

Transaksi kedua: Pemindahan Wang : 

Berlakunya perkhidmatan bank memindahkan wang dari satu negara ke negara lain, iaitu pelanggan membayar bank sejumlah wang dan menukar kepada negara tertentu dan seterusnya menyerahkannya kepada si fulan tertentu, yang mana bank boleh memberi perkhidmatan ini untuk bayaran yang telah ditentukan. 

Pembelajaran oleh guru kami, Syeikh Mustafa al-Zarqa ;bahawasanya jumlah asal, yang dibayar oleh pelanggan kepada bank iaitu memindahkan ke negara lain, adalah pinjaman dan jika pinjaman keseluruhan proses adalah proses ( bil pertukaran) dan bil pertukaran seperti mana yang ditakrifkan oleh ulama: ialah: wang pinjaman dalam negara bertemu di negara lain untuk menggelakkan risiko cara simpanan yang dibawa.[1]


______________________
[1] Mu’jam lunghoh, madah : suftajah.

sambungan di entry post yang akan datang.......

Monday 8 August 2011

(M/S 100)

Diterjemah dan dibentangkan oleh :NUR SYUHADAH BT MOHD. DESA (09BI01007) (SMSU 5A)

= Daripada Kaa’b Bin Malik sesungguhnya meminta dihakimi akan Ibnu Abi Hadradin mengenai hutang. Ketika itu dia berada di masjid. Lalu , keduanya telah meninggikan suara sehingga terdengar oleh Rasulullah S.A.W di rumahnya. Lalu keluar baginda ke arah keduanya sambil menyelak tirai rumahnya. Kemudian memanggil : (wahai Ka a’b), maka berkata : ya, saya menyahut seruan Mu. Maka berkata : “halalkanlah dari hutang kamu “,dengan memberi isyarat melalui tangannya, iaitu membahagikannya kepada dua. Berkatalah dia: sesungguhnya aku telah melakukan sedemikian, wahai Rasulullah. Bersabdalah Baginda : “bangunlah keduanya dan menyelesaikannya”[1]

= Sesungguhnya pelepasan yang bertentangan dengan kelewatan bukanlah riba, kerana riba akan didenda dengan penambahan pada setiap ganti rugi apabila mengalami kelewatan. Denda ini adalah bebas daripada tanggungan terhadap sebahagian imbalan atas dasar kelewatan. Riba adalah penambahan iaitu sesuatu yang diusir. 

= Pemiutang yang mengenepikan hutang penghutangnya atau sebahagian hutangnya selain daripada sesuatu. Maka pelepasan sebahagiannya bertentangan dengan kelewatan, atau tidak mengalami kelewatan adalah lebih aula (baik) iaitu harus. 

Tarjih : Memandangkan pada masalah menyegera membayar hutang mengenai tempoh masa, terdapat 3 hadis : 

Pertama : Hadis Al-Miqdad Bin Al-Aswad memutuskan sebagai haram. 

Kedua : Hadis Abdullah Bin Abbas memutuskan sebagai halal. 

Kedua-dua hadis ini bertentangan dan dhoif. Oleh itu, tidak sah beralasan dengan salah satu dari keduanya. 

Ketiga : Hadis Kaa’b Bin Malik memutuskan sebagai harus menurunkan kadar hutang agar disegerakan menunaikannya. Ia adalah hadis sahih, perlulah mengamalkannya. 

Dan bukan membandingkan kelewatan itu dengan harta ia adalah haram secara mutlak, lalu nas didatangkan pada perkara yang diharamkan iaitu penambahan hutang disebabkan bertentangan dengan kelewatan. Ini dinamakan penambahan dengan riba adalah sesuatu yang mengeksploitasi dan berpihak pada pemiutang yang melukakan (membebankan) orang yang memerlukan. 

Adapun penurunan jumlah hutang penghutang yang mengalami kelewatan kerana tidak mempunyai sesuatu sesungguhnya ia bukanlah riba kerana tiada sebarang penambahan padanya, dan walhal riba adalah penambahan. Kelebihannya iaitu melambangkan keihsanan dan mempermudahkan ke atas penghutang iaitu sebaliknya(bertentangan) daripada riba. 


__________________________
[1] Dikarang oleh Bukhari di dalam Kitab Al-Khusumat.

sambungan di entry post yang akan datang.......

Sunday 7 August 2011

(M/S 99)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NURUL RABIATUL AKMA BT ZAIDIN  (09BI01021) (SMSU 5A)

Maka berkata: Ya, Rasulullah menyebut: Miqdad makan riba dan memakan hasilnya.[1]

= Penjual melangsaikan bayaran ansuran dari pemiutang iaitu riba yang berlawanan dengan bayaran ansuran. 

Mazhab Ibn Abbas[2] dan Ibrahim al-Nakhaie[3], riwayat daripada Imam Ahmad[4] yang boleh mempercepatkan premium pertukaran untuk menyelesaikan sebahagian daripada hutang, beliau telah memilih riwayat ini dari Imam Ahmad, kemenangan Ibn Taimiyyah[5] dan pelajar Ibn Qayyim[6]

Ia memfatwakan di dalam Akademi Fiqh Islam. Beliau membuat pengakuan ( al-Hutaitah menyelesaikan hutang yang tertangguh dengan cepat, sama ada permintaan dari pemberi pinjaman atau penghutang ( dha’ wa ta’ajjal), ia melarang bahawa tidak boleh memasuki riba jika kamu tidak melakukan perjanjian sebelumnya, selagi hubungan dua hala antara pemiutang dan penghutang mendapat pujian, jika pendapatan mereka tidak dibenarkan oleh pihak ketiga maka mereka mengambil keputusan untuk menyelesaikan kertas dagangan.[7]

Mereka telah membuktikan seperti berikut : 

Ibn Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Sallalahu ‘alai hi wasallam mengarahkan untuk menghalau Bani Nadir yang datangnya dari Madinah al- Munawwarah maka beliau berkata: wahai Rasulullah, kamu diperintahkan untuk menghalau mereka, mereka tidak menyelesaikan hutang, maka Nabi Sallalahu ‘alai hi wasallam berkata: ( dha’u wata’ajjalu)[8]



__________________________
[1] Sunan Bayhaqi 6/28, iaitu Hadis Dhoif. 
[2] Ensiklopedia Fiqh Abdullah bin Abbas, perkara (pinjaman/7). 
[3] Ensiklopedia Fiqh Ibrahim al-Nakhaie, perkara ( hutang/1 c). 
[4] Kreatif 3/280. 
[5] Ensiklopedia Fiqh Ibn Taimiyyah, perkara (pinjaman 9 hingga 6). 
[6] Memaklumkan yang bertandatangan di bawah 3/321. 
[7] Jurnal Akademi Fiqh Islam 7/2/217-218. 
[8] Sunan al-Bayhaqi, 6 / 28 di bahagian jualan bab tertangguh hutang daripada haknya.

sambungan di entry post yang akan datang.......

Saturday 6 August 2011

(M/S 98)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : ZUHAIRAH BINTI MUSTAPHA ( 09BI01005) (SMSU 5A)


Gambaran keempat : perintah seseorang beli barangan tertentu. Sesungguhnya permintaan membeli dengan harga yang tertangguh- iaitu : ansuran – mendapat keuntungan dengan jumlah tertentu. 

Dan hukum, daripada gambaran ini jelas seperti apa yang telah dibincangkan seperti berikut : 

Kebiasannya jual beli itu dengan apa yang dibeli yang diperintahkan dalam pembelian, berdasarkan janji yang dibuat olehnya, kerana memenuhi kewajipan janji yang wajib dan dikehendaki oleh hakim. Dan kebiasaannya beli yang ditetapkan dalam pembelian tersebut, berdasarkan janji yang dibuat olehnya kerana memenuhi kewajipan janji yang wajib dan dikehendaki oleh hakim 

Dan Sesungguhnya keuntungan dalam urusan-urusan dengan pembelian sama ada dalam jumlah potongan atau peratusan (diskaun), ansuran ke atas harga jualan diharuskan, kerana jual secara ansuran dibenarkan. Sebagaimana yang telah diperuntukkan jualan secara ansuran. 

d ) Mempercepatkan bayaran ansuran sebahagian daripada hutang : Sesungguhnya gugur sebahagian daripada hutang terhadap pemiutang, disisi fuqaha menyelesaikan masalah (dha’ wata’jjal), dan adalah kadang kala diistilahkan (solaha al isqat) atau ( solaha al ibra’) atau (solaha al hatitoh). 

Hukumnya : perselisihan fuqaha menyelesaikan sesuatu daripada hutang, adalah seperti berikut : 

- Menurut Mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali [1] bahawa ia tidak harus membatalkan sebahagian daripada hutang. Dan dipetik daripada itu : 

= Diriwayatkan oleh Miqdad Bin Aswad berkata : lelaki itu meminjam seratus dinar, Kemudian keluar saham, pada zaman kebangkitan, rasulullah s.a.w berkata lagi, “ paling tinggi sembilan puluh dinar dan paling rendah sepuluh dinar. 


__________________________
[1] Asnaa Al-Mutalib216/2 Walrazqhani Ala Khalil, 6/3,Walbahru Alraiq 259/7, Washarhu Muntaha Al- Iradat260/2.

sambungan di entry post yang akan datang.......


Friday 5 August 2011

(M/S 97)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NURUL ATIQAH BINTI ALI (09BI01041) (SMSU 5A) 


Surah al-saff ayat 2-3 : 

(Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu menyatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan ? * ( itu ) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.) Dan dirinya perlu komited pada janji, maka mesti memenuhinya. 

- Mazhab Jumhur Fuqaha’ Maliki berpendapat bahawa janji adalah mengikat, dan wajib dipenuhi, dan jika dikehendakki oleh hakim bertindak untuk menyebabkan atau masukkan komitmen dijanjikan kepada sesuatu.[1]

Bukti mereka, bahawa apa yang mereka pergi untuk mengumpulkan keterangan itu, maka apa yang ditunjukkan oleh mereka bukti yang sah, ini tidak termaksud dalam komitmen berjanji dan pendapat bahawa apa yang ditunjukkan oleh bukti-bukti ia adalah wajib, ia memasuki komitmen yang dijanjikan. 

Apa yang saya fikir, pendapat yang lebih kuat dengan mewajibkan memenuhi janji dengan kepercayaan secara mutlak, dan wajib menunaikan dengan pelaksanaan apabila ada sebab ke atasnya atau memasuki komitmen yang dijanjikan. 

Berdasarkan apa yang saya sebutkan, kewajipan dalam memenuhi janji, dan hakim melaksanakan atau menghukum atas mengabaiannya dengan kata-kata : 

Jika menyuruh supaya orang lain untuk membeli sesuatu barangan tertentu, dan berjanji kepadanya bahawa membeli dengan harga tunai, dan pembeli berjanji untuk menjual kepadanya, maka wajib setiap daripada mereka untuk memenuhi apa yang dijanjikan, maka ia tidak menetapkan hakim memberi hukuman dan memaksanya, bahawa kerana hakim bagi memberi hukuman boleh mengabaikan tugas mereka, dan memaksa ke atas orang untuk sempurnakannya. 

Harus diingat : bahawa janji bukan kontrak, maka janji hanya lengkap sebelum pembelian barang, dan itu bukanlah sesuatu di dalamnya, tetapi kontrak tidak harus kecuali selepas pembelian barang dan menerimanya, agar seorang individu tidak menjual apa yang bukan miliknya. 



_________________________________
[1] Perbezaan 25/4 Daripada Lilqorofie, Dan Kebebasan Bersuara Dalam Hal-Hal Pematuhan Dengan Terbuka Bersama Ali Malik Daripada Syeikh Ulaisy 254/1.


sambungan di entry post yang akan datang.......

Wednesday 3 August 2011

(M/S 96)

Diterjemah dan dibentangkan oleh : NURUL SYAHADAH BINTI MOHD FALIL (08BI01066) (SMSU 5A) 


Maka Rasulullah SAW telah bersabda : tiada kebaikan dalam penipuan, maka dia berkata : Wahai Rasulullah, bolehkah aku berjanji? Maka Rasulullah SAW menjawab: tidak menjadi kesalahan ke atas kamu.[1]

Bahawa janji dalam menderma, dan tiada keterangan mengenai keperluan untuk menderma, derma dan kontrak tidak mengikat dan boleh ditamatkan. 

Dan keterangan tersebut membincangkan, di mana nas-nas yang didatangkan memberi amaran tentang memungkiri janji, sesiapa yang memungkiri janji disifatkan sebagai orang yang munafik. sebagaimana yang telah dibincangkan dalam satu perbualan (tanda orang-orang munafik ada tiga...) dan hal ini tidak disepakati bersama hukum yang harus, kerana meninggalkan yang harus itu tidak menjadikan munafik untuk selama-lamanya. 

Maka hadis yang dikehendakinya tidak sah kerana bukti tersebut adalah bukti yang lemah, dan kerana persetujuan itu membawa kepada janji dan aku mempercayai terhadap janji yang dilakukan,[2] dan membawa kepada pentakwilan hadis sebagaimana yang diriwayatkan oleh Zaid bin Arqam bahawa Rasulullah SAW berkata kepadanya: ( Jika sesiapa yang berjanji kepada saudaranya dan dalam niatnya untuk bertemu, tapi dia tidak tepati, dan tidak sampai kepada waktu yang dijanjikan maka tidak berdosa ke atasnya ).[3]

Adapun tidak menjadi kewajipan dalam sumbangan, dan tidak juga menjadi kebiasaan, maka dengan hal ini sebelum memulakan sesuatu perjanjian, sekiranya apabila penderma disyariatkan dalam menderma maka menjadi satu kebiasaan, maka janji yang diterima tidak menjadi kebiasaan bagi orang yang berjanji, akan tetapi janji itu menjadi satu kewajipan ke atas orang yang berjanji dengan menunaikan apa yang telah dijanjikan. 

Sebagaimana yang telah dibincangkan oleh Umar bin Abd Aziz, Hasan Al Basri, Ishak bin Rahawaih, Ibnu Syubrumah dan Ibnu Taimiyah[4] wajib menunaikan janji yang mutlak. Dan wajib ke atas hakim dalam penghakimannya. 

Dan mereka telah menunjukkan apa yang telah didatangkan kepadanya sebagaimana firman Allah dalam Surah As- Saf / 2-3 : 





________________________
[1] Muwatta’ Al Imam Malik 2/982 mursalan,bab ma jaa fi as sidqi wa al kizbu, wa isnaduhu munqoti’u 
[2] Al Muntaqi lil baji 7/317 
[3] Ahrajahu Abu Daud fi al adab bab al Iddah, al Tarmizi fi al iman bab alamat al munafiq 
[4] Fathu al bari 6/218, wa al mahalli 8/28 wa al furu’ li ibni maflah 6/415, wa musaah fiqh Ibnu Taimiyah, madah ( wa’du ) wa al maroji’ al lati ahalat ilaiha

sambungan di entry post yang akan datang.......